Spelmarknaden i Europa har vuxit med 55% - den genomsnittliga spelaren är 31 år gammal och 45% av spelarna är kvinnor.
Läs mer20.000 Spel till sjukhuspersonalen. Dataspelsbranschen och Copenhagen Game Collective vill tacka vårdpersonalen för det fantastiska jobb dom utför. Vi hoppas att med samlade krafter stötta på det bästa sätt vi kan.
Läs merDet borde inte behöva sägas, men diskriminering kan aldrig accepteras. Att förlora sitt liv på grund av sin hudfärg är omöjligt att begripa, men ändå verklighet för många. Dataspelsbranschen stödjer givetvis afro-amerikanernas kamp för lika rättigheter. Sverige kan inte jämföras med situationen i USA, men vi ska inte glömma att rasism förekommer även här. Bland våra medlemmars medarbetare finns över 80 olika modersmål. Flera av dessa vittnar om att de ofta, rentav dagligen utsätts för rasism i olika former. Det gäller även sverigefödda med annan hudfärg.
Läs merI fredags ägde nordens största spelpris rum och det var flertalet svenska nomineringar och vinnare. Sverige hade gått in starkt med 15 nomineringar och storvinnaren blev Sayonara Wild Hearts av Simogo som vann både Best Art och Nordic Game Of the Year - Small Screen. Andra Svenska vinnare var My Friend Pedro av Deadtoast som belönades med priset Best Debut. Zoink vann årets pris för Best VR/XR för det bedårande Ghost Giant.
Läs merDet närmar sig påskhelg, fler tillbringar mer tid hemma, och för många är spel ett sätt att umgås, både i soffan och för att hålla kontakter med vänner och familj som bor längre bort. Vi uppmanar alla familjer att prata om spelen, fråga om innehållet, spelupplevelsen och hur det går, samt att spela tillsammans när det är möjligt.
Läs merDen oroväckande utvecklingen av virusets spridning berör givetvis även dataspelsföretagen i Sverige. Många företag håller kontoren stängda och arbetar på distans. Kansliet har gått i karantän efter ett bekräftat fall i vår omedelbara närhet. De flesta evenemang är inställda. Vi anpassar vårt arbete och strävar efter att hålla verksamheten igång så gott som förutsättningarna medger. Rapporterna från medlemsföretagen bekräftar att de resonerar på liknande sätt.
Läs merDe senaste veckorna har det förekommit granskningar och debatt i medierna om forum och chattkanaler där spelande unga har samlats. Reportagen vittnar om hur avskärmade vissa av dessa forum är från verkligheten och hur främmande en stor del av vuxenvärlden ser på dessa.
Som spelbransch ser vi allvarligt på detta, och vi har ett ständigt pågående förbättringsarbete att göra för att upptäcka osunda digitala miljöer innan det utvecklas till hot, hat och brottslig verksamhet. I
Läs merVad händer när den artificiella intelligensen ställs mot levande kompositörer och vad händer när de samverkar? Kungliga Musikaliska Akademien bjuder in till ett samtal om dataspelsmusiken, dess skapare, dess användare och begrepp som konstnärlig kvalitet och musikalisk upplevelse. Medverkar gör Per Strömbäck från organisationen Dataspelsbranschen och tonsättare från den snabbt växande spelmusiksfären.
Läs merNu finns årets spelutvecklarindex översatt till engelska!
Läs merDenna vecka är det Sweden Game Conference i Skövde och årets tema är hållbarhet. I spelbranschen handlar det om flera aspekter. Att skapa en hållbara spel som uppskatta av en bred publik, att skapa en hållbar arbetsmiljö i de varierande projekt som spelutveckling innebär, att skapa hållbara affärsmodeller och helt enkelt ett hållbart ekosystem i den digitala tillväxtbransch som spel är.
Läs merDen 9 oktober publicerade P3 Dokumentär ett inslag om arbetsvillkoren i spelbranschen med fokus på överdriven övertid, så kallad crunch. Dataspelsbranschen är väl bekant med frågan och välkomnar att fler deltar i diskussionen.
Läs merStatens medieråd har i den årliga undersökningen Unga och medier 2019 tittat på unga personers medieanvändning, inklusive spel. Andelen som spelar har legat relativt stabilt de senaste åren, och går att jämföra med liknande studier i andra europeiska länder. De största förändringarna som skett i den senaste undersökningen är att något färre pojkar spelar spel, och att fler vuxna upplever att tiden som läggs på spel är mer problematiskt. Detta trots att den faktiska tidsåtgången minskar.
Läs merI dag presenteras årets upplaga av rapporten Spelutvecklarindex på NASDAQ OMX Nordic i Stockholm. Rapporten visar fortsatt genomgående tillväxt för svenska spelutvecklare som sammanlagt ökar omsättningen med 42% till 19,2 miljarder kronor. 2018 fanns det 382 spelutvecklingsföretag med 5317 personer anställda i Sverige.
Läs merFlera större spelföretag har gemensamt kommit överens om nya initiativ för ökad transparens och tydlighet vid köp som sker inuti spel.
Läs merDe senaste dagarna har den börsnoterade spelutvecklaren Starbreeze uppmärksammats med anledning av att bolaget rekonstrueras (vilket meddelades den 3 december). Starbreeze är medlem i Dataspelsbranschen och därför kommenterar vi rekonstruktionen och uppmärksamheten kring den.
Läs merFem av de största branschorganisationerna inom mode, musik, dataspel, reklam, film och tv bildar den gemensamma organisationen Kreativ Sektor.
Läs merEnligt den årliga tävlingen ‘The Rookies’ som sponsrad av Autodesk är 2 av dom 5 bästa spelutbildningarna svenska! På 5:e respektive 2:a plats är YH-utbildningarna The Game Assembly i Malmö och FutureGames i Stockholm!
Läs merAntalet anställda ökade 2017 med 24% eller 1047 heltidstjänster. Nästan en fördubbling av antalet nyanställda jämfört med 2016, och lika många som arbetade totalt i branschen under 2007.
Läs merDet är med sorg som vi tagit del av rapporteringen kring söndagens skjutning i Jacksonville, Florida, USA, mot en e-sportstävling i NFL-spelet Madden 19.
Läs merDen nya sajten erbjuder som vanligt våra senaste rapporter, nyheter och kalenderuppdateringar, tillsammans med en mer modern och iögonfallande design.
Läs mer