Dataspelsexporten utmanar pappersmassan

Spelbranschen växer med 42% och omsätter nu 19,2 miljarder kronor. Branschen utmanar därmed svensk pappersmassexport som under 2018 uppgick till 24,4 miljarder.

I dag presenteras årets upplaga av rapporten Spelutvecklarindex på NASDAQ OMX Nordic i Stockholm. Rapporten visar fortsatt genomgående tillväxt för svenska spelutvecklare som sammanlagt ökar omsättningen med 42% till 19,2 miljarder kronor. 2018 fanns det 382 spelutvecklingsföretag med 5317 personer anställda i Sverige. 

Antalet anställda ökade med 14% eller 647 heltidstjänster. Svenska spelföretag har svårt att rekrytera personal i Sverige, vilket gjort att fler bolag expanderat utanför landets gränser. För första gången särredovisar vi hur många som arbetar för svenska bolag och hur många av dessa som arbetar i Sverige. Totalt är 7921 personer anställda av ett svenskt spelutvecklingsföretag, en ökning med hela 48% jämfört med 2017. De svenska spelföretagen växer både i och utanför Sverige. Jämförelsen med pappersmassan bygger på underlag från SCB:s statistikdatabas. Även exporten av pappersmassa växer men inte lika kraftigt som dataspel, om nuvarande trend fortsätter går spel-exporten förbi inom något eller några år. 

”Dataspelsbranschen har vuxit stabilt det senaste decenniet. En majoritet av bolagen går med vinst, och de 20 största bolagen har bidragit med över två miljarder till statskassan. Dataspel är en exportbransch som är viktig för svensk ekonomi.” säger Johanna Nylander, ansvarig för samhällsfrågor på Dataspelsbranschen och som skrivit rapporten.

Per Strömbäck, talesperson på Dataspelsbranschen: ”Många spelbolag vittnar fortfarande om svårigheter att få hit personal med snåriga regler för arbetskraftsinvandring, långa handläggningstider och byråkratiska buggar. Det är synd att bolag måste etablera sig utomlands för att kunna växa i den takt som de vill.” Strömbäck fortsätter: ”Vi har en aktiv bransch med bolag som satsar på framtiden och vill utvecklas. Fler kvinnor rekryteras till branschen, och fler bolag lockar till sig investeringar från globala företag.”

Läs hela rapporten här.

Executive Summary in English here.

Dataspelsbranschen