I dag släpps årets spelutvecklarindex, den årliga branschrapporten som tar tempen på svensk dataspelsindustri, och branschen fortsätter att växa, från 1,2 till 35 miljarder.
Läs merWelcome to an unforgettable night at the Swedish Game Awards 2021 Gala, an award ceremony celebrating the very best games by game dev students
Läs merDen 25 september - 19 december 2021 kommer utställningen “Yarny, Medusa och en Elefant” att visas på Felleshuset, Nordiska Ambassadens publika utställning i Berlin. Under perioden kommer också Sveriges Ambassad organisera aktiviteter relaterade till spel.
Läs merMikael Nermark gick bort på lördagen efter en tids sjukdom. Mikael var en välkänd profil i dataspels-Sverige, tidigare VD i Starbreeze i två omgångar 2011-2013 och 2018-2020. Mikael Nermark var ledamot av styrelsen i Dataspelsbranschen 2009-2013.
Läs merFackförbundet Sveriges Ingenjörer har bjudit in Dataspelsbranschen till ett möte för att diskutera arbetsmiljö. Dataspelsbranschen välkomnar initiativet, vi arbetar tillsammans med våra medlemmar med flera aspekter av frågan om arbetsmiljö och vill gärna ta del av Sveriges Ingenjörers förslag på vad som kan göras bättre.
Läs merDataspel har varit en mansdominerad bransch sedan begynnelsen, men i takt med att den blivit mer etablerad har också fler kvinnor valt att jobba med att göra spel. 2019 var 1226 kvinnor anställda i Sverige, det är fler än det totala antalet anställda 2010 (1203 st). Det är ett resultat inte minst av företagens målmedvetna jämställdhetsarbete under långt tid.
Läs merArbetsvillkoren inom spelutveckling diskuteras ibland i olika sammanhang. Som bransch arbetar vi ständigt för att förbättra arbetsvillkoren, men vi känner inte igen oss i bilden av att det förekommer stora problem.
Läs mer2012 räknade vi 293 kvinnor bland de anställda i de svenska spelutvecklingsföretagen, 2019 var samma siffra 2079. Sju gånger fler på sju år!
Läs merMer än var 8:e person på jorden har spelat att svenskt dataspel!
Läs merSpelutvecklarnas omsättning växte med 28% och uppgick till 24,5 miljarder kronor 2019. Siffran kan jämföras med Sveriges export av järnmalm och pappersmassa som båda var värda cirka 25 miljarder kronor 2019 enligt SCB
Läs merSpelmarknaden i Europa har vuxit med 55% - den genomsnittliga spelaren är 31 år gammal och 45% av spelarna är kvinnor.
Läs mer20.000 Spel till sjukhuspersonalen. Dataspelsbranschen och Copenhagen Game Collective vill tacka vårdpersonalen för det fantastiska jobb dom utför. Vi hoppas att med samlade krafter stötta på det bästa sätt vi kan.
Läs merDet borde inte behöva sägas, men diskriminering kan aldrig accepteras. Att förlora sitt liv på grund av sin hudfärg är omöjligt att begripa, men ändå verklighet för många. Dataspelsbranschen stödjer givetvis afro-amerikanernas kamp för lika rättigheter. Sverige kan inte jämföras med situationen i USA, men vi ska inte glömma att rasism förekommer även här. Bland våra medlemmars medarbetare finns över 80 olika modersmål. Flera av dessa vittnar om att de ofta, rentav dagligen utsätts för rasism i olika former. Det gäller även sverigefödda med annan hudfärg.
Läs merI fredags ägde nordens största spelpris rum och det var flertalet svenska nomineringar och vinnare. Sverige hade gått in starkt med 15 nomineringar och storvinnaren blev Sayonara Wild Hearts av Simogo som vann både Best Art och Nordic Game Of the Year - Small Screen. Andra Svenska vinnare var My Friend Pedro av Deadtoast som belönades med priset Best Debut. Zoink vann årets pris för Best VR/XR för det bedårande Ghost Giant.
Läs merDet närmar sig påskhelg, fler tillbringar mer tid hemma, och för många är spel ett sätt att umgås, både i soffan och för att hålla kontakter med vänner och familj som bor längre bort. Vi uppmanar alla familjer att prata om spelen, fråga om innehållet, spelupplevelsen och hur det går, samt att spela tillsammans när det är möjligt.
Läs merDen oroväckande utvecklingen av virusets spridning berör givetvis även dataspelsföretagen i Sverige. Många företag håller kontoren stängda och arbetar på distans. Kansliet har gått i karantän efter ett bekräftat fall i vår omedelbara närhet. De flesta evenemang är inställda. Vi anpassar vårt arbete och strävar efter att hålla verksamheten igång så gott som förutsättningarna medger. Rapporterna från medlemsföretagen bekräftar att de resonerar på liknande sätt.
Läs merDe senaste veckorna har det förekommit granskningar och debatt i medierna om forum och chattkanaler där spelande unga har samlats. Reportagen vittnar om hur avskärmade vissa av dessa forum är från verkligheten och hur främmande en stor del av vuxenvärlden ser på dessa.
Som spelbransch ser vi allvarligt på detta, och vi har ett ständigt pågående förbättringsarbete att göra för att upptäcka osunda digitala miljöer innan det utvecklas till hot, hat och brottslig verksamhet. I
Läs merVad händer när den artificiella intelligensen ställs mot levande kompositörer och vad händer när de samverkar? Kungliga Musikaliska Akademien bjuder in till ett samtal om dataspelsmusiken, dess skapare, dess användare och begrepp som konstnärlig kvalitet och musikalisk upplevelse. Medverkar gör Per Strömbäck från organisationen Dataspelsbranschen och tonsättare från den snabbt växande spelmusiksfären.
Läs merNu finns årets spelutvecklarindex översatt till engelska!
Läs merDenna vecka är det Sweden Game Conference i Skövde och årets tema är hållbarhet. I spelbranschen handlar det om flera aspekter. Att skapa en hållbara spel som uppskatta av en bred publik, att skapa en hållbar arbetsmiljö i de varierande projekt som spelutveckling innebär, att skapa hållbara affärsmodeller och helt enkelt ett hållbart ekosystem i den digitala tillväxtbransch som spel är.
Läs mer