8 mars: Fler kvinnor gör spel

ULF_7885-1-630x354.jpg

Idag är det Internationella kvinnodagen. Dataspelsbranschen uppmärksammar kvinnor i spelvärlden. Spel uppfattas ofta som en manligt kodad syssla, men vuxna kvinnor är idag den största konsumentgruppen och antalet kvinnor i vår bransch ökar stadigt.

2009 räknade vi 109 kvinnor bland de anställda i de svenska spelutvecklingsföretagen, 2019 var 2079 kvinnor anställda på svenska spelutvecklingsbolag varav 1226 tjänster var baserade på plats i Sverige. Branschen har mer än tiodubblats det senaste decenniet! Trots att det i dag arbetar fler kvinnor inom spel än det gjorde i hela branschens för tio år sedan är andelen kvinnor fortfarande låg. 2019 var andelen 23%, så det finns mycket kvar att göra. Nedan är en lista på några av spelvärldens aktiviteter för ökad jämställdhet.

Branschinitiativ

Diversi

Projekt för ökad mångfald, innehåller bland annat stipendier för studenter som identifierar sig som kvinnor att delta på internationella konferenser. Läs mer på Diversi.nu

Introduction to the Games Industry

Arbetsmarknadsmässa för kvinnor och icke-binära, studenter och yrkesverksamma som är intresserade av att arbeta med spel. Startade 2017 i samarbete med bland andra Arbetsförmedlingen och Game Dev Force.

Kvarvaro-studie

Enkätundersökning om orsaker att lämna branschen och vilka skillnader som finns mellan könen. Resultat 2021.

Andras aktiviteter 

DONNA

Nätverk för kvinnliga och icke-binära spelstudenter, inklusive mötesplatsen Donna Day. Startades 2011 av Högskolan I Skövde. Läs mer här.

GameDev Force

GDF verkar för ökad mångfald, att stödja jämstäldhet och skapa trygga rum för minoriteter inom spelindustrin. Startade 2019 och arrangerar bland annat Valkyrie Jam (se nedan) och konferensen The Thing.

Valkyrie Jam

Spel-jam i Boden för kvinnor, tiodagars-evenemang som genomfördes 2018 och -19 i regi av GameDev Force.

Women in Games Sweden

Nätverk för kvinnor verksamma inom spel. Arrangerar evenemang och möten.

Wings

Kapital till spel som skapas av kvinnor. Grundat 2018 av Petter Henriksson (Landfall) och Audrey Leprince (Game Bakers). Länk till Wings.

Leveling the Playing Field     

Investeringar till spel utvecklade av företag med minst 50% kvinnor. Pågående project som startades av Coffee Stain 2018.

Games by Her

12-veckors kvällskurs i spelutveckling för kvinnor och icke-binära i syfte att förbättra könsbalansen bland de som skapar spel. Initierat 2020 av Paradox.

GEM by Game Habitat

Former Women in Games Skåne

Add Men to Change

Workshop och kurs av Add Gender riktad mot män i chefspositioner som vill lära sig mer om jämställdhet och organisationsutveckling. Har genomförts flera gånger med olika företags personal.

 

Tidigare aktiviteter

 

Playbook

Verktygslåda för jämställdhet i spelbranschen, Stockholm 2018

Workshop med MIT Gamelab

Workshop i normmedveten speldesign med ledare från MIT Game Lab och deltagare från flera svenska företag. 2017.

Spektrum X

Förstudie 2014-15, syftade till att utveckla och certifiera arbetsprocess för ökad jämställdhet.

Genuslabbet

Föregångare till Diversi 2013-2014.

Debattartikel mot sexism i spel

När den s k “Gamergate”-kampanjen var som starkast i oktober 2014 innebar näthat och hot att somliga offentliga kvinnor i spelvärlden inte kunde vistas i sina hem eller genomföra offentliga framträdanden. Som enda branschföreträdare i världen tog de svenska spelföretagens VD:ar offentlig ställning och sa att sexism inte hör hemma i spelvärlden. Artikeln fick internationell spridning bara timmar efter publicering.

Läs hela här.

 

Andras tidigare aktiviteter

Tidsvåg

En virtuell hyllning till spel och kvinnor i spel den 15 oktober av Internetstiftelsen.

Super-Marit

Visby-baserat projekt under åren 2004-09 finansierat av Gotlands kommun och EU, i syfte att attrahera fler kvinnor till spelindustrin och därmed skapa bättre spel. Omfattade evenemang för kvinnliga spelstudenter i Sverige. Rapport från projektet finns här.

 

Utöver ovan nämnda initiativ finns en lång rad interna aktiviteter hos företagen själva och givetvis annat som kansliet inte kommit i kontakt med. Den här sammanställningen gäller Sverige, internationellt finns givetvis många fler exempel.

Kommentar: I statistiken räknas kön efter de uppgifter som redovisats i bolagens årsredovisningar, och baseras på antalet heltidstjänster i respektive bolag under verksamhetsåret. Antalet faktiska personer är högre. I övrigt när vi skriver ‘kvinnor’ syftar vi på alla som identifierar sig som kvinnor.

Dataspelsbranschen