Spel ikapp malm och massa

Onsdag 21 oktober 2020


Spelutvecklarnas omsättning växte med 28% och uppgick till 24,5 miljarder kronor 2019. Siffran kan jämföras med Sveriges export av järnmalm och pappersmassa som båda var värda cirka 25 miljarder kronor 2019 enligt SCB*. 

Idag presenteras årets upplaga av rapporten Spelutvecklarindex på Sweden Game Conference i Skövde. Rapporten visar fortsatt tillväxt för svenska spelutvecklare som sammanlagt ökar omsättningen med 28% till 24,5 miljarder kronor. Därtill kommer engångsinkomster relaterade till spelverksamheten, den totala omsättningen 2019 var drygt 41 miljarder kronor. 2019 fanns 442 spelutvecklingsföretag med 9178 personer anställda. 

Antalet anställda ökade med 11% eller 608 heltidstjänster. Svenska spelföretag har svårt att rekrytera personal i Sverige, vilket gjort att fler bolag expanderat utanför landets gränser, rapporten redovisar därför även svenska företags anställda i utlandet. Totalt var 9178 personer anställda i svenska dataspelsföretag, en ökning med drygt 175% på fem år. Av dessa var 5925 anställda i Sverige. Antalet kvinnor uppgick till 2079 personer 2019, vilket motsvarar 22% av samtliga anställda. 

”De senaste årens starka utveckling fortsätter” säger analytikern Kajsa Grafström som skrivit rapporten. ”Det finns inget tecken på avmattning inom överskådlig tid, den här rapporten visar inte heller den s k corona-effekt som ökat försäljningen under 2020. Vad det innebär konkret får vi se nästa år.”

Per Strömbäck, talesperson på Dataspelsbranschen: ”Företagen har fortsatt svårighet med kompetensförsörjningen, det innebär att arbetstillfällen hamnar i utlandet. Här finns mycket kvar att göra i form av mer resurser till utbildning och förenklad arbetskraftsinvandring.”

Läs hela rapporten här

*) Detta avser råvaran järnmalm respektive pappersmassa, inräknat förädlade produkter som stål, papp med mera är exportvärdet högre.