Sexism hör inte hemma i spelvärlden

Sexism hör inte hemma i spelvärlden

Dataspel har varit en mansdominerad bransch sedan begynnelsen, men i takt med att den blivit mer etablerad har också fler kvinnor valt att jobba med att göra spel. 2019 var 1226 kvinnor anställda i Sverige, det är fler än det totala antalet anställda 2010 (1203 st varav 121 kvinnor och 1082 män). Det är ett resultat inte minst av företagens målmedvetna jämställdhetsarbete under långt tid. Här finns några exempel på det: 8 mars: Fler kvinnor gör spel — Dataspelsbranschen

Mycket arbete återstår och på senare tid har flera uppgifter kommit om problem med diskriminerande behandling och trakasserier, från företag utomlands och i ett fall i Sverige. Det är bra att frågorna kommer upp till ytan, utan det är det svårt att vidta bra åtgärder. Vår roll som branschorganisation är att stödja medlemsföretagen i deras arbete. Nu fokuserar vi vårt jämställdhetsarbete på åtgärder mot diskriminering och trakasserier. Företag som växer snabbt med många nyanställda och många chefer som är nya i den rollen har särskilt stort behov av stöd med t ex utbildning.

Våra företag har alltid varit tydliga med att olika behandling och trakasserier inte har i vår bransch att göra. Ett exempel på det är den debattartikel som 50 VD:ar skrev i samband med sexismskandalen ”Gamergate” 2014: Sexism hör inte hemma i spelvärlden | SvD

Det gällde då och det gäller nu.

 

Jacob Kroon