Detta gäller om arbetsförhållanden i den svenska dataspelsbranschen

unsplash-image-s9CC2SKySJM.jpg

Arbetsvillkoren inom spelutveckling diskuteras ibland i olika sammanhang. Som bransch arbetar vi ständigt för att förbättra arbetsvillkoren, men vi känner inte igen oss i bilden av att det förekommer stora problem.

En fråga handlar om övertid, ibland kallat ”crunch” – en form av övertid som uppstår i slutfasen av ett projekt. Då och då rapporteras det om hur spel utvecklats under crunch, långa arbetsintensiva dagar innan ett spel skall släppas. I vissa fall romantiseras bilden av spelutveckling som passionsprojekt där utvecklarna nästan lever med sitt arbete. 

Spelutveckling är en kreativ bransch där många som arbetar i den också har spelen som sitt stora intresse. Det finns en yrkesstolthet i att göra bra och underhållande spel, och det finns som i alla kreativa branscher en drivkraft i att alltid göra sin skapelse lite bättre.

Ibland går det till överdrift, och spelbranschen är inte förskonad från stundtals dåligt ledarskap, företagskultur och problem på arbetsplatser, det försöker vi ständigt förbättra. Men vi ser en skillnad mot arbetsmiljön på svenska dataspelsföretag och den situation med missförhållanden som det ibland förs fram i exempel från länder med andra arbetsmarknadsregler. De flesta svenska företag vill begränsa crunch.

-       Normen i dataspelsbranschen är fast anställning (tillsvidareanställning). I andra kreativa näringar är det vanligt med tillfälliga anställningar, projekt, frilansuppdrag och liknande. Inom IT är det vanligt med konsultavtal. Anställningstryggheten är i jämförelse bra i dataspelsföretagen.

-       Svenska spelutvecklingsföretag följer arbetstidslagen som reglerar övertid, antal arbetstimmar per vecka, månad och år, samt rätten till kompensation för detta.

-       Det råder arbetskraftsbrist bland spelutvecklare i Sverige. I dag är runt 6000 personer anställda på spelföretag i landet, för tio år sedan var det 1100 personer. Detta innebär att arbetsgivarna konkurrerar om medarbetarna och försöker erbjuda så bra förutsättningar som möjligt.

-       Det är en global bransch, både för spelen och som arbetsmarknad. Många svenska spelutvecklare arbetar en period utomlands, och många rekryteras från andra länder för att kompetensen inte finns i Sverige. Det är svårt för snabbväxande bolag att expandera när flaskhalsen är att hitta ny personal.

-       Spelutvecklingsbranschen är en ung bransch. Spelutbildningarna som de ser ut i dag tog sin form i början av 2000-talet.

-       Trots detta ligger genomsnittsåldern för en medarbetare i branschen runt 36 år, och ökar stadigt.

-       Arbetar man som spelutvecklare i dag finns det goda möjligheter att påverka sin arbetssituation, och bolagen arbetar ständigt med att skapa en arbetsmiljö som medarbetare trivs i. Personalomsättning kostar, både i tid och pengar.

-       I dag under pandemin arbetar de flesta på distans, men i vanliga fall är spelutveckling en bransch där de flesta arbetar i team, på plats på fysiska kontor under vanliga kontorstider.

-       I Sverige är det fritt för alla att vara med i och organisera sig fackligt. En majoritet av landets spelföretag är enpersonsföretag och enbart 20% av alla svenska spelföretag har fler än 10 anställda.

-       Flera av de större spelföretagen har kollektivavtal, antalet växer stadigt.

-       2020 fanns nio spelföretag med på topplistan över mest attraktiva arbetsgivare inom IT enligt Universum.

Johanna Nylander