Idag invigde kulturminister Parisa Liljestrand Folk och Kultur med att berätta om arbetet med att ta fram en svensk kulturkanon. Vi vill såklart säkerställa att Sveriges spelkulturskatt kommer med. Därför lanserar vi nu vår egna spelkulturkanon på Folk och Kultur 2024.
Läs merIdag presenteras vår nya rapport Fler vägar in i spelbranschen på DN Debatt i Dagens Nyheter. Det saknas spelutvecklare i Sverige och en av branschens största utmaningar är kompetensbristen på lång sikt. Rapporten undersöker hur vi kan skapa förutsättningar för ännu fler människor med olika bakgrund att bidra med kompetens, engagemang, kreativitet och idéer till framtidens svenska spelsuccéer och innovationer.
Läs merAtt spela dataspel är kul, utbildande och ett sätt att umgås med vänner. Om du är förälder till barn som spelar, så finns det lätta verktyg som du kan använda dig av för att se till att ditt barn har en rolig och säker upplevelse, särskilt om det handlar om yngre spelare.
Läs merMinisterrådet har för första gången på ämnet godkänt en rad slutsatser med titeln: "Att förbättra den kreativa och kulturella dimensionen av den europeiska videospelssektorn". Detta erkänner dataspelsindustrin som en prioriterad kreativ industri för EU.
Läs merDataspelsbranschen, medlemsföretagen och våra internationella organisationer har under många år arbetat med frågor om radikaliserings- och påverkansförsök i spel och så kallade närliggande plattformar. På senare tid har fler intresserat sig för frågan. Vi bjuder in några av dem till ett medlemsmöte i syfte att ta del av ny kunskap, informera om branschinitiativ och dela erfarenheter medlemmarna emellan.
Läs merA few days ago we filled the historical theater Södra Teatern in Stockholm with game devs in the audience and on the three stages. Sessions included topics like technical advancements, open worlds, failures becoming learnings, even psychology, and much more.
Läs merI veckan har Vinnova gett besked om finansiering för ett hållbarhetsprojekt som Dataspelsbranschen kommer att driva under vintern och nästa år tillsammans med RISE och Game Habitat. Projektet kommer bland annat att ta fram en handledning för spelstudios klimatarbete, samla goda exempel på spelinitiativ och analysera hur spelinnovationer kan bidra till andra branschers omställning och hållbarhetsarbete.
Läs merFor the first time ever, we invite you to Game Summit Sweden – For Gamedevs By Gamedevs. A full day event dedicated to the real stars of the game industry: the game developers.
Läs merVi var på Creative Skills Week 2023 inom ramen för 4-åriga projektet Cyanotypes som riktar sig till alla kreativa yrkesområden. Fokus för projektet är att främja kompetens, bland annat genom att se de kreativa näringarna som ett industriellt ekosystem.
Läs merDet förekommer uppgifter om att priserna på dataspel ökar snabbare än priser i övrigt. Men stämmer det verkligen?
Läs merIdag den 18 oktober 2023 presenteras den årliga branschrapporten Dataspelsbranschen 2023: Spelutvecklarindex. Trots oro för eftersläpningar efter pandemin ökar omsättningen, antalet nya företag och anställda. Totalt har svenskutvecklade spel laddats ner närmare sju miljarder gånger och stora svenska spel toppar nedladdnings- och försäljningslistorna regelbundet.
Läs merMiljöpartiet föreslår, som enda och första riksdagsparti, riktade satsningar på spelbranschen. Partiet uttrycker i sin budgetmotion för 2024 att de vill stärka kulturella och kreativa näringar och räknar in dataspel i området, något som inte alltid sker trots att spel är en självklar del av kultur.
Läs merDen europeiska standarden för åldersrekommendationsmärkning av dataspel, PEGI firar 20 år i år. PEGI har genom åren spelat en kritisk roll i konsumentvägledning genom att bland annat hjälpa föräldrar fatta informerade beslut om sina barns spelande och på så vis skapa tryggare digitala upplevelser.
Läs merSweden Game Conference i Skövde samlar deltagare från hela spelbranschen. Årets konferens genomförs 25-26 oktober och temat är Solutions for the games industry.
Läs merI förra veckan presenterades kultursamverkansmodellen som styr den statliga finansieringen av den regionala kulturen. De författningsförslag som nu överlämnats till regeringen ökar flexibiliteten och öppnar dörren på glänt för spel att ta en tydligare plats i kulturpolitiken i hela landet.
Läs merDen 13 september höll RISE ett seminarium i Sveriges riksdag, tillsammans med Dataspelsbranschen, Science Park Skövde och Embracer. Inför riksdagsledamöter, tjänstemän och representanter från Regeringskansliet betonades potentialen hos den svenska dataspelsbranschen och behovet av en nationell strategi och samordning.
Läs merTillsammans med Bird & Bird Nordics bjuder vi på de senaste analyserna från branschen och presenterar vår årliga rapport, Dataspelsbranschen 2023: Spelutvecklarindex.
Läs merDen här månaden lanserades en ny guide för att hjälpa spelutvecklare att göra tillgängliga spel. Miljardtals människor spelar dataspel världen över, varav ca 400 miljoner har någon form av funktionsnedsättning.
Läs merEtt stort grattis till alla vinnare och nominerade av Swedish Game Awards 2023! Här är hela listan.
Läs merToday we met with the Ambassador of China to Sweden, Mr. Cui Aimin, at our office in Stockholm to discuss about opportunities and challenges in the game industry.
Läs mer