Miljöpartiet föreslår riktade satsningar på spelbranschen 2024
Miljöpartiet föreslår, som enda och första riksdagsparti, riktade satsningar på spelbranschen. Partiet uttrycker i sin budgetmotion för 2024 att de vill stärka kulturella och kreativa näringar och räknar in dataspel i området, något som inte alltid sker trots att spel är en självklar del av kultur.
Såhär formuleras förslaget:
Riktade satsningar på spelbranschen
“Sverige brukar räknas till ett av världens tio främsta länder inom spelutveckling. Men spelindustrin har växt upp som en maskros genom asfalten utan någon nationell strategi eller större offentliga satsningar." Så beskrivs Sverige i rapporten Kraftsamling Dataspelsbranchen, utgiven av RISE i januari 2023. Dataspelsbranchen omsätter stora summor pengar - över 27 miljarder kronor i Sverige, i samma storlek som exporten av järnmalm. Branchen sysselsätter över 8000 personer och det finns över 800 spelföretag, de flesta småföretag. Svenska spel som Minecraft är världskända och associeras till vårt land samt vår kreativa styrka och innovationskraft. Dataspelsbranchen beskriver det samtidigt som att Sverige nu halkar efter. Medan andra länder stödjer sin spelbransch har spelbranschen i Sverige inte alltid getts samma status som andra kulturformer och inte heller varit föremål för politiska åtgärder i tillräcklig utsträckning. Vi anser att det är dags att levla upp spelpolitiken. Vi inrättar därför ett nytt anslag med 30 miljoner till utvecklingsmedel för att satsa på gamingindustrin.
Såhär formuleras satsningen på kulturella och kreativa näringar som inkluderar spel:
Satsningar på de kulturella och kreativa näringarna
Kulturella och kreativa näringar är viktiga för vår livskvalitet, näringslivsutveckling och svensk export. Vi vill stärka främjandet av dessa branscher. En nationell strategi för kulturella och kreativa branscher är under framtagande efter den utredning vi i Miljöpartiet tillsatte i regering. Ett annat steg vi vill ta är att utreda förutsättningarna för att inrätta ett institut för kulturella och kreativa näringar för främjande av spel, musik, film samt andra kulturella och kreativa branscher. Sverige är ett framgångsrikt land, med många innovationer, starka varumärken och en musik, design, dataspels- och modeindustri i världsklass. Vi vill flytta fram positionerna, både för kulturens skull, för vårt näringsliv och för exporten. De kulturella och kreativa näringarna bidrar starkt till Sverigebilden och gynnar därmed svensk konkurrenskraft inom alla näringsgrenar. Miljöpartiet tillsatte i regering en utredning som skulle lämna förslag till en samlad nationell strategi med syftet att främja långsiktig och hållbar utveckling av de kulturella och kreativa näringarna i hela landet. Uppdraget har redovisats och är nu på remiss. Regeringen 83 bör snarast gå vidare och besluta om en KKN-strategi med konkreta steg för att stärka villkoren och samordningen för KKN-området. Internationellt utbyte, samverkan och export är viktigt både för den konstnärliga utvecklingen och kvaliteten och för svenska konstnärers möjlighet att verka på en internationell marknad. Pandemin har påverkat arbetet med kulturens internationalisering negativt. Återstartsutredningen föreslår särskilda satsningar på både internationellt utbyte och export, och dem vill vi gå vidare med.