Fler vägar in i spelbranschen – om kompetens, möjligheter och framtidens spelskapare
Idag presenteras vår nya rapport Fler vägar in i spelbranschen på DN Debatt i Dagens Nyheter. Det saknas spelutvecklare i Sverige och en av branschens största utmaningar är kompetensbristen på lång sikt. Rapporten undersöker hur vi kan skapa förutsättningar för ännu fler människor med olika bakgrund att bidra med kompetens, engagemang, kreativitet och idéer till framtidens svenska spelsuccéer och innovationer.
Det finns ett konkret behov av snabbspår in i den svenska spelbranschen för att skapa fler vägar in för kompetens med olika bakgrund. Vår nya rapport Fler vägar in i spelbranschen (finansierad av Arbetsförmedlingens främjandemedel) bygger vidare på den tidigare rapporten Vägar in i spelbranschen (2023) där vi presenterar Sveriges spelutbildningar samt utmaningar kopplade till kompetensförsörjning och arbetskraftsinvandring. Där den tidigare rapporten kartlägger vilka vägar som finns, fokuserar denna på stigar som saknas.
Kreativitet och kompetens är de viktigaste råvarorna för spelutveckling och många andra framtidsbranscher. Med våra förslag finns förutsättningar för långsiktig fortsatt tillväxt och 25 000 nya jobb det närmaste decenniet.
I rapporten listar vi en rad rekommendationer som riktar sig både till det offentliga och till branschen själv. För att nämna några:
Inför EFI – Engelska för invandrare
Kravet på att kunna svenska är en tydlig barriär för att komma in på arbetsmarknaden för den som är ny i Sverige. I Sverige erbjuds endast kommunal vuxenutbildning i Svenska för invandrare (SFI) och yrkesinriktad SFI, vilket ger grundläggande kunskaper i det svenska språket. För att jobba inom spelbranschen är dock kunskaper i engelska viktigare och borde prioriteras i högre grad. Exempelvis besitter högutbildade nyanlända, som kan vara aktuella för kompletteringsutbildningar eller jobb i spelbranschen, oftast redan grundläggande kunskaper i engelska. Med anledning av att arbete och egen försörjning är två viktiga första steg mot etablering och integration kan komplettering av redan befintliga kunskaper i engelska vara en snabbare väg till anställningsbarhet än svensklektioner.
Skapa ett fungerande system för kompletterande utbildningar
Gör det möjligt för fler personer med relevant kompetens från andra utbildningar och yrken att ta sig in i branschen utan att behöva skola om sig från grunden. För att detta ska bli möjligt krävs ett samarbete mellan företag, utbildare och det offentliga så att det blir praktiskt och ekonomiskt möjligt för personer att genomföra kompletterande utbildning vart man än befinner sig i livet.
Öka kännedomen om branschen som möjlig arbetsgivare
Kännedomen om spelbranschen som möjlig yrkesväg måste öka. Både hos individer som kan tänkas vilja arbeta med spelutveckling och hos organisationer som möter dessa individer i olika skeden i livet. Det kan ske genom en rad olika sätt – exempelvis genom kreativa ämnen i skolan, öppet hus på utbildningar eller möten med förebilder.
Fler rekommendationer finns att läsa om i rapporten, som till exempel att slopa anställningsnormen, förenkla och förtydliga regelverken för att kunna stanna och arbeta i Sverige samt att satsa på kreativitet. Vi lyfter även upp goda exempel, inspirerande initiativ och kända barriärer.
Läs hela rapporten här eller klicka på bilden nedan.
Download the report in English here.
Vid frågor om rapporten, kontakta:
Marléne Tamlin, EU-affairs och hållbarhetschef, Dataspelsbranschen 073 - 71 89 800 marlene.tamlin@dataspelsbranschen.se