Rekordår i den svenska dataspelsbranschen

English version here

Idag den 18 oktober 2023 presenteras den årliga branschrapporten Dataspelsbranschen 2023: Spelutvecklarindex. Trots oro för eftersläpningar efter pandemin ökar omsättningen, antalet nya företag och anställda. Totalt har svenskutvecklade spel laddats ner närmare sju miljarder gånger och stora svenska spel toppar nedladdnings- och försäljningslistorna regelbundet. 

Svenska spelföretag ökar omsättningen med 18% till 32,5 miljarder kronor och slår nya rekord under 2022. Totalt inklusive dotterbolag i utlandet omsatte den svenska branschen 86,5 miljarder kronor, en ökning på 47% jämfört med föregående år.

En majoritet av de svenska spelföretagen är lönsamma och branschen bidrar med flera miljarder till den svenska statskassan. De tio mest lönsamma bolagen betalade tillsammans in över 2,6 miljarder kronor i bolagsskatt på sina vinster under 2022. 

Var fjärde person har spelat ett spel skapat i Sverige

Idag spelar mer än tre miljarder människor på jorden någon form av digitalt spel, en siffra som ökat år efter år – oavsett världsläge. Totalt har svenskutvecklade spel laddats ner närmare sju miljarder gånger och stora svenska spel toppar nedladdnings- och försäljningslistorna regelbundet. Vår uppskattning, baserat på nedladdningsdata, är att minst var fjärde person på jorden har spelat ett spel skapat i Sverige.

Svensk spelutveckling är en exportnäring som verkar på en i hög grad global marknad. Tillväxt inom branschen sker både i etablerade växande bolag och i nyföretagande och utveckling av nya spelidéer. Det syns i årets siffror över hur bra den svenska branschen står sig i det världsekonomiska läget”, säger Johanna Nylander, Analyschef på Dataspelsbranschen


44 % av alla nyanställningar var kvinnor

2012 arbetade totalt knappt 300 kvinnor på spelföretag i Sverige. Tio år senare har den siffran gått upp till 1977, vilket motsvarar en andel på drygt 23% av hela branschen. Årets statistik utmärker sig särskilt sett till könsfördelningen då av de omkring 500 personer som tillkom branschen var 44% kvinnor. Året innan låg den siffran på 26%. I en historiskt mansdominerad bransch visar denna proportion en trend av en allt mer jämlik rekrytering. 

Kompetensförsörjning fortsatt utmaning på lång sikt

Antal nya bolag ökar i Sverige och på lång sikt är kompetensförsörjningen den största utmaningen för dataspelsföretagen. Enligt myndigheten för tillväxtpolitiska utvärderingar och analyser minskade det totala antalet nystartade företag i Sverige med 7% under 2022 jämfört med året innan. Men inom spelutveckling startades 104 nya bolag under 2022 vilket är en indikation på att den svenska branschen växer stabilt. Det resulterar således i att det i december 2022 fanns 939 aktiva företag – inräknat de 50 nytillkomna äldre bolag som ändrat verksamhet till spelutveckling. Detta är en ökning med 20% jämfört med 2021. Branschen sysselsatte hela 8 445 personer på plats i Sverige samt ungefär 16 500 personer utomlands. 

Vi har egentligen alla förutsättningar för framtiden, utom en: kompetensförsörjning, säger Per Strömbäck, kanslichef Dataspelsbranschen. Publiken växer globalt, många vill spela svenskutvecklade spel, vi har kanalerna till publiken och är bra på att göra spel med hög kvalitet. Men vi behöver fler medarbetare, dels i form av utbildningar men det behöver också bli lättare att ta in personal från andra länder. Med rätt förutsättningar kan branschen fortsätta att växa.”


Spelutveckling är en global framtidsbransch

Dataspelsbranschen har inte nått taket i Sverige ännu, det finns mer plats att växa på. Nästan hälften av alla bolag som finns idag har registrerats de senaste fem åren. Av de bolag som finns idag har 16 av dessa funnits sedan nittiotalet. 

I den globala konkurrensen har bolagen framgångsrikt tagit marknadsandelar, lockat till sig kompetens och inte minst skapat spelupplevelser för flera hundra miljoner spelare världen över. Det finns svenska spelstudior utspritt över fem världsdelar och 59 länder.

Tillsammans uppgick de 23 börsnoterade dataspelsbolagens omsättning till 61 miljarder kronor vilket är en tredubbling sedan år 2020 (20,5 miljarder kronor) och nästan dubbelt så mycket som 2021 (36,8 miljarder kronor).  

Om Dataspelsbranschen 2023: Spelutvecklarindex

Dataspelsbranschen 2023: Spelutvecklarindex är en årlig branschrapport som kartlägger, redovisar och analyserar svenska spelutvecklares verksamheter och internationella trender genom att sammanställa bolagens årsredovisningar. Dataspelsbranschen 2023: Spelutvecklarindex sammanställer de svenska bolagens senast redovisade verksamhetsår (2022).

Ladda ner rapporten här eller klicka på bilden nedan.

Download the report in english here.

Dataspelsbranschen