Årsmötet 2023 och ny styrelse på plats

Vi har haft årsmöte och gått igenom det gångna verksamhetsåret och vad vi fortsätter fokusera på under 2023 samt välkomnat nya tillskott, både i styrelsen och på kansliet.

Kompetensförsörjning har varit och fortsätter vara en högaktuell fråga, och i vår nyaste rapport Vägar in i Spelbranschen som kom i början av 2023 visar vi att Sverige kommer sakna 25 000 spelutvecklare 2031 om tillväxttakten ska kunna fortsätta.

I 2022 års Spelutvecklarindex kunde vi bland annat berätta att den svenska spelutvecklingen var fortsatt världsledande vilket märktes i form av god utveckling i rena siffror både för nya spel och befintliga på marknaden. Omsättningen ökade under 2021 med hela 24% till 27,5 miljarder kronor, vilket motsvarar 4,1% av den svenska tjänsteexporten.

Två EU-projekt har varit aktuella under året, och delar av verksamheten har finansierats tack vare dessa. Ett utökat fokus har legat på EU-frågorna under början av 2023 med anledning av det svenska ordförandeskapet. 

Kansliet har skrivit remissvar och deltagit i flera politiska beslutsprocesser på nationell, europeisk och global nivå, samt knutit nya kontakter med berörda departement efter valet 2022. Vi kommer fortsatt arbeta med politiskt påverkansarbete och ha en särskilt bevakning av kompetensförsörjning.

Vi har arbetat med och kommer att fortsätta lägga tid på frågor om skärmtid, spel och unga, till exempel i projektet Spel som problem eller möjlighet.

Vi fortsätter även att driva frågan om innovationsbegreppet hos myndigheterna och hur det kan vidgas/tolkas för att inkludera spelutveckling samt fördjupa EU-arbetet ytterligare. Som vanligt gör vi en löpande omvärldsanalys och främjandearbete i aktuella frågor som rör medlemmarna.

Det ständiga mediearbetet fortgår för att nå kulturell acceptans, motverka förutfattade meningar om branschen och att utbilda allmänheten, medierna och makthavare. Mediearbetet inkluderar även frågor om e-sport, regional utveckling och spelkultur.

Evenemangen kom tillbaka under 2022 efter pandemin, vilket såklart uppskattas av alla och vi ser fram emot att träffas på alla kommande konferenser, nätverksträffar, fester och mingel under 2023. 

På årsmötet röstades det fram en ny styrelse med några nyvalda samt en del bekanta ansikten från föregående styrelse. 

Ordförande: Jenny Huldschiner, Embark Studios

Ordinarie ledamot: Alf Condelius, Massive Entertainment

Ordinarie ledamot: Jaana Nykänen, Divine Robot

Ordinarie ledamot: Charlotta Nilsson, Paradox Interactive

Ordinarie ledamot: Christian Lövstedt, Midjiwan

Ny ordinarie ledamot: Tobias Sjögren, Starbreeze

Ny ordinarie ledamot: Mattias Wiking, Turborilla

Ny ordinarie ledamot: Arman Teimouri, Embracer Group

Suppleant: Jenny Brusk, Science Park Skövde

Ny suppleant: Björn Flintberg, RISE/Eloso Förlag

I valberedningen hittar vi återigen Johan Linder (Creative Crowd) och Tau Petersson (Stunlock Studios) samt nyinvalda Linda Kiby Zetterman (Warpzone Studios).

Tack till Henrik Jonsson (Amplifier Game Invest), Sara-Mari Eriksson (Futuregames), Patrik Knutsson (Blastbit) och Jennie Wilund Lundström (egen) för fint samarbete i styrelsen och tack till Staffan Björk (Chalmers Tekniska Högskola) för medverkan i valberedningen.

På mötet kunde vi även berätta om tillökning på kansliet i form av tre nyanställningar sedan sista årsmötet ägde rum. Viktor Wollstad som började i början av hösten 2022 och jobbar som researcher, Anna Ingler som började i februari i år och jobbar med kommunikation och event samt Marléne Tamlin som börjar den 2 maj och kommer jobba med policy och EU-projekt.

Tack till alla som kom på årsmötet 2023. Vi uppskattar engagemanget från våra medlemmar och från vår styrelse när vi tar viktiga föreningsbeslut. Nu ser vi fram emot ett nytt verksamhetsår tillsammans!

Dataspelsbranschen