Nya regler för köp i spel
De europeiska konsumentverken har omtolkat konsumentlagen och försvårar för både spelutvecklarna och spelarna när de vill att byteshandel i spel ska räknas som köp.
Den 21 mars 2025 kom CPC-nätverket (Consumer Protection Cooperation Network) med nya riktlinjer för hur de vill att spelutvecklare ska presentera och hantera köp inne i spelen. I dokumentet The Consumer Protection Cooperation Network’s Key Principles on In-game Virtual Currencies presenteras sju omfattande riktlinjer som behandlar olika aspekter av implementeringen av virtuella valutor i spel. Riktlinjerna som CPC-nätverket presenterar kring spelvalutor har tagits fram utan samråd med varken näringsliv, förtroendevalda, spelare eller annan berörd lagstiftning i EU.
Mer läsning:
Läs vårat brev från branschen: Nya EU-principer sätter krokben för det svenska spelundret
Video Games Europe (VGE) tillsammans med European Games Developer Federation (EGDF) presenterade ett underlag för köp i spel år 2024: Transparenta och rättvisa köp av innehåll i spel
En rapport om barns spenderande i dataspel: Children’s in-game spending – A report by Ipsos for Video Games Europe
PEGI (Pan European Game Information), www.pegi.info
Vi arbetar med en rapport gällande CPC-nätverkets nya riktlinjer med arbetstiteln: Mitt kungarike för en häst. Konsekvensanalys av de nya riktlinjerna för digitala köp i spel och appar. När rapporten är redo att publiceras kommer en länk finnas tillgänglig här!