Nu introducerar vi SpelAlmedalen!

Visby

“4 000 år av spel och moralpanik”, “Spelens roll i framtidens kulturskola” och “Hur kan Sverige bli världsledande på spelforskning?” - Det är några av rubrikerna när vi tillsammans med Uppsala Universitet, Högskolan i Skövde, Svenska Spelforskarrådet och Sverok gör en gemensam satsning på kunskap och dialog i Almedalen 2023.

Samarbetet är nytt för i år och samlas under paraplynamnet SpelAlmedalen. Det blir fullt program som belyser spel ur olika perspektiv den 27-29 juni.

“Förra året var det mycket stort intresse för spel i Almedalen. Därför gör vi ett ambitiöst program i år. Det är en lite ovanlig kombination med forskare, spelarorganisationer och bransch som arrangerar. Spel får ofta både kritik och hyllningar, vi vill ta upp alltihop.” säger Patrick Prax från Speldesign institutionen på Uppsala Universitet.

Svensk spelutveckling är en snabbt växande bransch som står för 4,1% av den svenska tjänsteexporten. Sverok som organiserar spelintresserade ungdomar är ett av Sveriges största ungdomsförbund. Ändå hamnar spel ofta i skymundan i det offentliga och det saknas både kunskap och en genomarbetad nationell strategi för spel.

“Vi vill höja kunskapsnivån om spel i det offentliga samtalet, men också inom akademin. Svensk spelforskning springer ur en bred multidisciplinär flora som täcker allt från teknologi, etik, media, design, entreprenörskap och mycket annat. Det behövs mer resurser och ett samlat grepp - tillsammans kan vi bli världsledande på spelforskning.” säger Per Backlund, från Högskolan i Skövde och ordförande för Svenska Spelforskarrådet.

En annan stor utmaning är kompetensförsörjningen till den snabbt växande branschen. Under våren släpptes rapporten “Vägar in i spelbranschen” som visar på ett kompetensgap på ca 25.000 spelutvecklare redan om 10 år.

“Vi behöver både en bättre fungerande arbetskraftsinvandring och fler utbildningsplatser om vi ska kunna försörja våra kreativa företag med den kompetens de behöver för att kunna fortsätta växa och utveckla världsledande spel i Sverige.” säger Johanna Nylander, analyschef på Dataspelsbranschen.

En gemensam utmaning är att spel saknas i kulturpolitiken. Att utveckla digitala spel är en kreativ process där både berättarkonst, grafik och musik möts i ett allkonstverk skapat för upplevelse och aktivt deltagande och medskapande. Men där exempelvis musik, litteratur, film och bildkonst var för sig har nationella strategier, ramverk och stöd för både utveckling, utövare och kulturkonsumenter, så hamnar spelen ofta vid sidan om.

“Spel är en interaktiv kulturform där deltagarna samtidigt kan vara både åskådare och medskapare. En majoritet av Sveriges unga spelar spel och inom Sverok lär sig barn och unga om demokrati och inflytande. Det är viktigt att stärka infrastrukturen för spel och spelkulturen så vi slutar hamna mellan stolarna. Spel är kultur!” säger Max Horttanainen, ordförande Sverok

Genom Spelalmedalen vill vi sprida kunskap om spel som näring, kultur och forskningsområde, utveckla samverkan och bjuda in till dialog om hur framtidens politik för spel borde se ut.

Läs hela programmet genom att söka på Spelalmedalen i din almedalsapp eller klicka här: http://spelalmedalen.se/ Programmet under Spelalmedalen genomförs i Uppsala Universitets Spelinstitutions lokaler på Strandgatan 1 i Visby.

Dataspelsbranschen