Listan över Sveriges spelkulturskatt är här

Foto: Imogen May, tagen på Embracer Games Archive

Regeringen har aviserat att en svensk kulturkanon ska tas fram. Vi vill säkerställa att Sveriges spelkulturskatt kommer med och har därför tagit initiativet till en spelkanon som presenteras idag på Almedalen inom satsningen SpelAlmedalen.

Spel bör vara en självklar del av kulturen, men saknas i flertalet kulturpolitiska styrdokument. Därför har vi som branschorganisation för Sveriges dataspelföretag tagit intiativ till att ta fram en egen lista på digitala spel som har betytt särskilt mycket för svensk kultur. 

Flera hundra spel har under våren nominerats av allmänheten och en expertjury har sedan valt ut de 15 spel som ingår i den slutgiltiga listan som representerar Sveriges spelkulturskatt. 

Listan innehåller en bredd över genrer, spelplattformar och tid och representerar det svenska spelundret. 

Juryn & Motiveringar

Listan innehåller en bredd över genrer, spelplattformar och tid och representerar det svenska spelundret. Det har varit ett svårt arbete att ta fram urvalet. Många fler spel skulle passa in på en utökad lista. Mulle Meck-spelen har haft en speciell plats i många spelare och spelskapares hjärtan. Steamworld-spelen från Image & Form på västkusten och Unravel från Coldwood i norr är exempel på att hela Sverige skapat framgångssagor, och Rymdkapsel av Grapefrukt att även soloutvecklare kan lyckas. Juryn gillade Valheim från Iron Gate, men spelet har inte släppt i fullständig version än. Helldivers 2 är ett annat nygjort spel som behöver övervägas till en uppdaterad lista i framtiden. Alla dessa spel förtjänar härmed ett hedersomnämnande.

Spelen presenteras nedan i kronologisk ordning. Den sträcker sig över sex decennium och innehåller spel till en bredd av plattformar i en bredd av genre. Spelen har haft betydelse över tid, de är skapade av både män och kvinnor, för både vuxna och barn. Vår ambition är att den ska höja den allmänna bildningsnivån och vara relevant och tillgänglig. Det är alla spel som skapats utan förlagor i annat format, och IP:n som slagit igenom just som spel.

Expertjuryn

Tommy Palm, grundare och VD på Resolution Games

Jenny Brusk, forskare inom spel samt Innovation Manager och Business Coach på Sweden Game Arena

Martin Lindell, dataspelshistoriker och Senior Advisor på Embracer Group 

Åsa Roos, Senior UX Designer på IO Interactive samt Hedersdoktor vid Skövde Högskola

Oskar Burman, grundare och VD på Fast Travel Games

Bobbi Sand, spelutvecklare och styrelseledamot på Dataspelscentrum 

Johanna Nylander, Analyschef och vice VD på Dataspelsbranschen 

 

LISTAN ÖVER SVERIGES SPELKULTURSKATT 2024

Stugan

Utvecklat av: Kimmo Eriksson, Viggo Kann, Olle E Johansson, 1978 (terminal) 1986 (PC)

Ett av Sveriges tidiga spel för PC där spelaren i textform utforskar en mystisk och överraskande småländsk stuga. Spelet utvecklades av tre tonåringar med tillgång till en stordator. Det har inspirerat många och är fortfarande en källa till glädje med sina humoristiska texter.

 

BackPacker

Utvecklat av: Tati Mixedia, 1995

BackPacker förkroppsligar vågen som gjorde dataspel till en folklig angelägenhet i Sverige på 90-talet. Alla kunde förstå och uppskatta konceptet med att resa jorden runt med frågesport längs med destinationerna. BackPacker blev starten på något stort med nyblivna spelare och en växande inhemsk bransch.

 

Europa Universalis

Utvecklat av: Paradox Interactive, 2000

Paradox Interactives historiska strategispel som täcker renässansen till upplysningen bjuder på ett stort djup som kräver mycket av spelaren. Genom att våga göra ett så avancerat spel definierade de subgenren Grand Strategy. Det goda mottagandet ledde till flera uppföljare och andra framgångsrika serier från Paradox som Hearts of Iron och Victoria.

 

Ground Control

Utvecklat av: Massive Entertainment, 2000

Massive Entertainment var en pionjär med deras ambitiösa 3D realtidsstrategispel som satte mer fokus på taktiska strider än resurshantering, i en blek framtid där mega-företag strider över koloniserade planeter. Ground Control stakade ut kartan för Massive som senare skapade spel som World in Conflict och The Division.

 

Battlefield 1942

Utvecklat av: DICE (Digital Illusions CE), 2002

Redan 1992 kom DICE första spel Pinball Dreams och visade hur levande flipperspel kunde bli på en dator och satte grunden för det som skulle bli en av landets mest framgångsrika spelstudior. Med Battlefield 1942fick världen upp ögonen på Sverige som spelnation, och spelserien har varit älskad sedan dess. 

 

Amnesia – The Dark Descent

Utvecklat av: Frictional Games, 2010

Ett välgjort skräckspel med smart spelmekanik och omtalat manus. Spelet håller hög nivå av bild och ljud och använde sig skickligt av hela spelmediet och omhuldade fasor och känslor på ett sätt som naglade sig fast hos alla som vågade sig på att spela.

 

Minecraft

Utvecklat av: Mojang, 2011

Ursprungligen utvecklat av en enda spelutvecklare, Markus Persson, och revolutionerade spelvärlden med sitt öppna sandlådespel, fokuserat på kreativitet och samarbetsbyggande i stor skala. I dag vittnar spelet om hur stort avtryck Sverige gjort i spelbranschen, och är en föregångare i svenska innovativa och globalt betydelsefulla spel. 

 

Toca Tea Party

Utvecklat av: Toca Boca, 2011

Med sin lekfulla design för surfplattor och mobil visade Toca Boca på nya möjligheter att skapa spel för de allra minsta. Toca Tea Party bröt ny mark för hur barnspel kunde se ut. Därefter har en lång serie innovativa spel och appar från utvecklaren älskats av nya barnkullar, nu samlades i Toca Boca World.

 

Candy Crush Saga

Utvecklat av: King, 2012

Candy Crush Saga fick en hel värld att matcha godisar och levla upp. Spelet tog sig an nya målgrupper som annars inte såg sig som spelare, och har med sitt enorma genomslag inspirerat ett otal efterföljare, stärkt pusselspel som en genre att räkna med inom branschen, och varit en viktig byggsten för att etablera de svenska mobilspelen.

 

Star Stable Online

Utvecklat av: Star Stable Entertainment, 2012

Star Stable Online gav entusiastiska hästtjejer ett alldeles eget MMORPG byggt på gemenskap och väldesignade äventyr. Genom att lyssna in sin målgrupp och släppa nytt innehåll varje vecka har man skapat ett älskat spel som håller hög kvalitet i innehåll och över tid.

 

Goat Simulator

Utvecklat av: Coffee Stain Studios, 2014

Ett humoristiskt spel som blev ett framgångskvitto för spelindustrin i Skövde och gjorde avtryck i världen. Goat Simulator utmanar spelnormer, underhåller spelaren och tog tidigt fasta på att det också kan vara roligt att titta på när andra spelar knasiga spel.

 

The Battle of Polytopia

Utvecklat av: Midjiwan, 2016

The Battle of Polytopias strategiska djup och tillgänglighet har gett spelet dedikerade fans över hela världen. Spelet engagerar vare sig man spelar själv eller i grupp, och det faktum att det till och med hamnat förinstallerat i vissa bilar pekar på den innovativa attraktionskraft som kommit med spelet.

 

Budget Cuts

Utvecklat av: Neat Corporation, 2018

För sin unika mekanik för att förflytta sig genom världen, samt till fullo använda VR motion controllers för maximal "funfactor" när spelaren interagerar med objekt omkring sig. Budget Cuts bröt ny mark i VR när det kom, och sporrade en generation av spelmakare att ge sig in i detta nya medium för spel.

 

Sayonara Wild Hearts

Utvecklat av: Simogo, 2019

En kondenserad spelupplevelse som lever upp till beskrivningen av att vara ett pop-album i spelform. Med Malmö-flörtar som falafelhak har det vunnit ett kulturellt erkännande på hemmaplan, samtidigt som spelupplevelsen med sin fart och rytm gått hem hos publiken globalt.

 

It Takes Two

Utvecklat av: Hazelight, 2021

Skilsmässoparet i centrum har väckt spelkärleken till liv hos annars spelskeptiska familjer. Med fantastisk detaljnivå och känsla i allt från minispel till berättande är det ett modernt spel som vill berätta en historia genom att sätta fokus på samarbete spelare emellan.

 

HELA LISTAN:

Stugan, Utvecklat av: Kimmo Eriksson, Viggo Kann & Olle E Johansson, 1978/1986

BackPacker, Utvecklat av: Tati Mixedia, 1995

Europa Universalis, Utvecklat av: Paradox Interactive, 2000

Ground Control, Utvecklat av: Massive Entertainment, 2000

Battlefield 1942, Utvecklat av: DICE, (Digital Illusions CE) 2002

Amnesia – The Dark Descent, Utvecklat av: Frictional Games, 2010

Minecraft, Utvecklat av: Mojang, 2011

Toca Tea Party, Utvecklat av: Toca Boca, 2011

Candy Crush Saga, Utvecklat av: King, 2012

Star Stable Online, Utvecklat av: Star Stable Entertainment, 2012

Goat Simulator, Utvecklat av: Coffee Stain Studios, 2014

The Battle of Polytopia, Utvecklat av: Midjiwan, 2016

Budget Cuts, Utvecklat av: Neat Corporation, 2018

Sayonara Wild Hearts, Utvecklat av: Simogo, 2019

It Takes Two, Utvecklat av: Hazelight, 2021


Om SpelAlmedalen 

SpelAlmedalen är en mötesplats och ett seminarieprogram som lyfter spel och spelkulturen i Almedalen i samarbete mellan Uppsala Universitet, Svenska Spelforskarrådet, Sverok, Dataspelsbranschen, Sweden Game Arena, Science Park Skövde, Högskolan Skövde, RISE och Embracer Group. Läs mer på SpelAlmedalen.se. 

Vid fågor om spelkulturkanon, kontakta:

Johanna Nylander, Analyschef och Vice VD på Dataspelsbranschen, johanna.nylander@dataspelsbranschen.se

Dataspelsbranschen