Riksdagsseminarium: Spel är kultur för alla 

Vi var i Riksdagen för att berätta om spelbranschen för politiker och andra intressenter i och med beslutet om att Kulturutskottet nu ska titta närmare på vår bransch.  

Intiativet som riksdagsledamoten Lars Mejern Larsson (S) tagit om att ta fram en utredning om en sammanhållen dataspelspolitik besvarades positivt av kulturministern Parisa Liljestrand som bland annat sagt att "spelföretagen utgör en viktig del av de kulturella och kreativa branscherna". 

Seminariet i Riksdagen anordnades av Peter Ollén (M) och Joakim Sandell (S) och vi bjöd in gäster från spelbranschens olika hörn som fick berätta om sina verksamheter och dela med sig av erfarenheter.  

Två av de mest framgångsrika svenska spelföretagen var på plats och berättade bland annat om hur viktigt det är att spel blir en självklar del av kultur, Josef Fares från Hazelight och Ali Farha från Star Stable. Kalle Pilfalk från Dreamhack berättade om deras växande festivaler för ungdomar, som en gång började i lilla Malung men nu finns i hela världen. 

Vi fick även höra om spel som motivationskraft för “hemmasittare” av Ludea, Sebastian Källström och Simon Palmblad, som faktiskt har räddat liv genom sina program. 

Linus Feldt som är både grundare av spelföretaget Filimundus och ledamot i Dataspelscentrum framförde tydliga behov från politiskt håll, till exempel att det behövs en bättre stödstruktur till spel som riktar sig till en svensk publik. 

Vi från branschorganisationen berättade om hur branschen ser ut i stort, bland annat att det idag finns över 1000 spelföretag i Sverige med runt 8500 anställda. Vi tog också upp olaglig handel inuti spel, “skin bets”, och branschens åtgärder mot dessa och behovet av hjälp från beslutsfattare. 

Dagen avslutades med en intressant rundvandring i Riksdagen.

Dataspelsbranschen