Spelexporten större än både kläder och järnmalm – mot strömmen i den ekonomiska krisen
Idag den 13 november 2024 presenteras den årliga branschrapporten ‘Dataspelsbranschen 2024: Spelutvecklarindex’. I ett svårt ekonomiskt läge står den svenska spelbranschen stark. Trots försämrad tillgång till kapital ökar omsättningen, antalet nya företag och anställda. Branschen är lönsam och en majoritet av bolagen med omsättning går med vinst.
Svenska spelföretag ökar omsättningen med 6,4% till 34,6 miljarder kronor under 2023. Det är mer än exporten av kläder och järnmalm i Sverige som uppgick till 32 mkr respektive 34,5 mkr samma år. Jämfört med 2022 visar omsättningen en ökning med nästan två miljarder kronor och nästan en fördubbling de senaste fem åren. Totalt inklusive dotterbolag i utlandet omsatte den svenska branschen 90,4 miljarder kronor, en ökning på 4,5% jämfört med föregående år.
Sammanlagt betalade spelföretagen in 1,8 miljarder kronor i bolagsskatt på sina vinster och ytterligare 1,9 miljarder i löneskatter under året. Spelarna bidrar med 1,7 miljarder i momsintäkter vid köp av dataspel. Totalt ger detta 5,4 miljarder till statskassan från dataspel i Sverige.
“2023 var ett år då fler bolag omstrukturerade och media rapporterade om motgångar i branschen. Därför känns det extra skönt att få siffror på hur branschen ändå ökar. Trots färre investeringar och sämre tillgång till kapital står de svenska spelutvecklingsföretagen stabilt”, säger Johanna Nylander, Analyschef på Dataspelsbranschen.
Ökning på nästan alla fronter trots svårt ekonomisk läge
Antal nya bolag ökar i Sverige. Under 2023 startade 108 bolag vilket resulterar i att det under året fanns 1 010 aktiva spelföretag totalt. Av dessa hade 196 spelstudior fem eller fler anställda.
I Sverige nyanställdes 644 personer under 2023. Det är en ökning med nästan 8% av de totalt anställda i branschen. Svenska spelföretag sysselsatte 9 089 personer under 2023 på plats i Sverige samt 15 792 personer utomlands. Fler kvinnor arbetar i branschen. Under 2023 jobbade 2 150 kvinnor på ett spelföretag i landet, det motsvarar en andel på 23,7%.
Tillsammans uppgick de 23 börsnoterade dataspelsbolagens omsättning till 64 miljarder kronor vilket är en tredubbling sedan år 2020 (20,5 miljarder kronor) och nästan dubbelt så mycket som 2021 (36,8 miljarder kronor).
Trots global framgång finns det utmaningar på lokal nivå
På lokal nivå är utmaningarna större, och för de enskilda som drabbats av uppsägningar och varsel under året är det en situation man hellre hade varit utan. Det har genomförts färre investeringar och förvärv och det är fler svenska aktörer på säljarsidan än som köpare. Tillgången till kapital är en av branschens viktigaste utmaningar framöver.
“Det är mångfalden som är det starkaste kortet för de svenska spelföretagen. Vi gör spel på många olika sätt av många olika företag och för många olika spelare. Från enkla pussel till nästan oändligt detaljerade strategispel. Barnspel och barnförbjudet. Stora och små. Tekniskt banbrytande eller geniala i sin enkelhet. De svenska dataspelsföretagen har alla sorter”, säger Per Strömbäck, VD för Dataspelsbranschen.
Vad har mer hänt i branschen?
Förutom siffror och statistik tar rapporten även upp viktiga ämnen, trender och omvärldsbevakning från spelbranschen. Här är några exempel på kapitel i rapporten som handlar om annat än siffror:
Viktiga händelser i branschen – om de största spelsläppen, börsnoteringar och kulturhändelser.
Alarmismen då och nu – om skillnader och likheter mellan dåtidens moralpanik och dagens skärmtidsdebatt
Barn och spel – om verktyg för att göra spel säkrare och vad man ska tänka på när man gör spel för barn.
Inga spel på en död planet – om branschens utsläpp och verktyg för att som spelstudio mäta sitt klimatavtryck.
Omvärld och utmaningar – om vilka utmaningar branschen behöver bemöta för att tillväxten ska kunna fortsätta.
Fotnot: I jämförelse med andra branscher uppger Statistiska Centralbyrån att exporten av kläder 2023 var 32 miljarder kronor, järnmalm var 34,5 miljarder.
Om ‘Dataspelsbranschen 2024: Spelutvecklarindex’
Dataspelsbranschen 2024: Spelutvecklarindex är en årlig branschrapport som kartlägger, redovisar och analyserar svenska spelutvecklares verksamheter och internationella trender genom att sammanställa bolagens årsredovisningar. Dataspelsbranschen 2024: Spelutvecklarindex sammanställer de svenska bolagens senast redovisade verksamhetsår (2023).
Om Dataspelsbranschen
Dataspelsbranschen är branschorganisationen för dataspelsföretagen i Sverige. Vi representerar branschen som helhet och för dess gemensamma talan gentemot omvärlden.
Kontakt
Johanna Nylander, Analyschef, Dataspelsbranschen
johanna.nylander@dataspelsbranschen.se
0709482988
Per Strömbäck, Kanslichef, Dataspelsbranschen
per.stromback@dataspelsbranschen.se
0708436214
Ladda ner rapporten här eller klicka på bilden nedan.