Ny rapport: Klimatet, Koden och Kreativiteten – Spelbranschen vill ta ledarroll i den gröna omställningen
Den svenska spelbranschen är en bransch med låga utsläpp och höga ambitioner, som dessutom kan skapa klimatnytta för andra branscher visar en ny rapport som släpps idag.
Rapporten, Klimatet, koden och kreativiteten, visar att den svenska spelbranschen har ett lågt klimatavtryck trots hög lönsamhet och globala leveranskedjor. Utsläpp från dataspelsutveckling direkt och indirekt genom elförbrukning (kallat Scope 1 och 2 enligt Greenhouse Gas Protocol) står för uppskattningsvis 0,015% av Sveriges industriutsläpp. Samtidigt står spelbranschen för närmare 0,3% av jobben i privat sektor och 1% av exporten. Flera svenska spelföretag har dessutom ambitiösa mål för utsläppsminskningar, enligt en genomgång i rapporten.
– Svenska spelföretags klimatavtryck är lågt, både jämfört med andra branscher i Sverige och spelbranschen internationellt. Med rätt förutsättningar, stöd och samarbeten kan den svenska spelbranschen vara en ledande aktör i den gröna omställningen, säger Marléne Tamlin, hållbarhetschef på Dataspelsbranschen.
Spelbranschens enskilt största klimatutmaning är resursåtgången när spelen spelas. För att minska dessa utsläpp behövs åtgärder från flera håll visar rapporten, inte minst internationella satsningar på fossilfri elproduktion, men också åtgärder från mjukvaru- och hårdvaruutvecklare samt aktörer inom digital infrastruktur som driver plattformar, servrar och datacenter, så att spelare ska kunna göra gröna val när de spelar. Tekniska lösningar som eko-lägen och begränsningar i storleken på nedladdningar är åtgärder som spelutvecklare kan implementera som också kan minska utsläppen i användarled.
– Även inkluderat utsläppen i användarled står sig digitalt spelande väl ur klimatsynpunkt i jämförelse med många andra aktiviteter. Dessutom visar rapporten att innovationer i spelbranschen kan bistå i andra branschers klimatarbete genom bland annat visualisering, digitala tvillingar, spel för visualisering och lärande, samt tvärsektoriella arbetsmetoder, säger Björn Flintberg, forskare vid RISE.
Rapporten lyfter också kulturens roll att väcka känslor, tankar och samtal och presenterar flera svenska spel som på olika sätt lyfter klimat- och miljöfrågor.
– Dataspel är unika och komplexa kreativa verk och kan, precis som annan konst, användas som uttrycksform för att väcka tankar, starta samtal och fånga engagemang, säger Marléne Tamlin.
Rapporten släpps idag, den 24 oktober, på utvecklarkonferensen For Devs på Södra teatern i Stockholm, och presenteras sedan internationellt i FN:s högkvarter i New York på konferensen Games for Change den 29 oktober.
Hämta rapporten Klimatet, koden och kreativiteten här: https://dataspelsbranschen.se/hllbarhetsrapporter
Rapporten är framtagen inom ramen för projektet Sustainability in new digital industries (Susindi), som syftar till att stärka spelbranschens arbete kring hållbarhet. Projektet har genomförts 2023-2024 av branschorganisationen för dataspel i Sverige, Dataspelsbranschen, Sveriges forskningsinstitut och innovationspartner, RISE, branschföreningen för spelbranschen i södra Sverige, Game Habitat, och hållbarhetsbyrån U&We. Projektet har delfinansieras av Vinnova.
Ta också del av den nya verktygslådan för att beräkna växthusgasutsläpp från spelutveckling: www.dataspelsbranschen.se/playcreatecalculate
Med dataspel avses alla slags elektroniska interaktiva spel med underhållningssyfte, däremot inte spel om pengar.
För mer information, vänligen kontakta:
Marléne Tamlin
Hållbarhetschef, Dataspelsbranschen
marlene.tamlin@dataspelsbranschen.se
0737-189 800