Hållbarhetsrapporter
Klimatet, koden och kreativiteten (2024)
– spelbranschens roll i den gröna omställningen
Kan spel (hjälpa till att) rädda planeten? Denna rapport fokuserar på samspelet mellan spel och klimat, och undersöker både de positiva och negativa effekterna samt framtida potential. Rapporten är slutresultatet av projektet Sustainability in New Digital Industries (SUSINDI) – ett samarbete mellan Dataspelsbranschen, RISE, Game Habitat och U&We, finansierat av Vinnova. Klimatet, koden och kreativiteten ger en färdplan för hur spelbranschen kan bidra till att möta klimatutmaningarna.
Code, Climate, Creativity (2024)
– game development and the green transition
Can games (help) save the planet? This report is focused on the intersection of games and climate, examining both the positive and negative impacts as well as the future potential. It serves as the final output for the Sustainability in New Digital Industries (SUSINDI) project - a collaboration between the Swedish Games Industry, RISE, Game Habitat, and U&We, funded by Vinnova. Code, Climate, Creativity provides a roadmap for leveraging games potential to address climate challenges.
Rapporten undersöker hur vi kan skapa förutsättningar för ännu fler människor med olika bakgrund att bidra med kompetens, engagemang, kreativitet och idéer till framtidens svenska spelsuccéer och innovationer. Rapporten bygger vidare på den tidigare rapporten Vägar in i spelbranschen – Kompetens, utbildning och konsten att skapa spel (2023).
This report is available in English here.
Den ohållbara elektronikskatten (2024)
— Så slår den mot miljön, konsumenten och ekonomin
Läs hela rapporten här.