Konsumentverkets regler bäddar för penningtvätt i dataspel

De europeiska konsumentmyndigheterna har gjort ny tolkning om virtuella valutor som försvårar för både spelutvecklarna och spelarna. Däremot kan de underlätta penningtvätt.

Den 21 mars 2025 lade EU:s medlemsländers konsumentmyndigheters samarbetsnätverk Consumer Protection Cooperation Network (CPC) fram nya riktlinjer för hur de vill att spelutvecklare ska presentera och hantera köp och virtuella valutor inne i spelen. I dokumentet The Consumer Protection Cooperation Network’s Key Principles on In-game Virtual Currencies presenteras sju omfattande riktlinjer som behandlar olika aspekter av implementeringen av virtuella valutor i spel. Riktlinjerna som CPC-nätverket presenterar kring spelvalutor har tagits fram utan samråd med varken näringsliv, förtroendevalda, spelare eller annan berörd lagstiftning i EU.

Den 14 september publicerade Dagens Industri en artikel gällande CPC-nätverkets nya riktlinjer och hur de kommer påverka den svenska och den europeiska spelindustrin, Skärpta valutaregler skrämmer spelutvecklarna. Artikeln pekar vidare på hur riktlinjerna riskerar att underlätta för penningtvätt och illegal handel via spelen. Branschen efterlyser en tydligare dialog med myndigheterna och vill att riktlinjerna omarbetas i samråd med spelutvecklarna.

“Regler och riktlinjer för hur företag ska driva sin verksamhet måste ske genom demokratiska processer, inte genom att myndigheter driver en egen linje utanför lagstiftarens insyn eller ordentliga remissförfaranden. Vägledningen från CPC-nätverket måste skickas tillbaka till ritbordet och göras om i samråd med branschen”, säger Per Strömbäck.

Dataspelsbranschen har tagit fram en rapport om CPC-nätverkets nya riktlinjer. Rapporten beskriver konsekvenserna av de nya riktlinjerna och vad det kommer medföra för det svenska spelundret. Cirka 85 procent av de svenska spelföretagen erbjuder digitala köp i sina spel. Rapporten belyser även vilka verktyg och riktlinjer som redan har utvecklats av spelbranschen för att skapa en tryggare spelmiljö för spelare, inte minst för barn och unga. Däribland nämns PEGI, som tillhandahåller åldersrekommendationer för dataspel i 40 länder i Europa och stöds av EU-kommissionen. Utöver detta presenteras flera exempel på branschens egna regler och åtgärder som redan används för att främja transparenta köp i spel. Rapporten lyfter fram fler eventuella utmaningar, som exempelvis sämre konkurrenskraft och andra ekonomiska konsekvenser som riktlinjerna medför.

Läs hela rapporten här: Mitt kungarike för en häst. Konsekvensanalys av de nya riktlinjerna för digitala köp i spel och appar.


Mer läsning:

Dataspelsbranschen