Spelundret hotas trots rekordår
Den 12 november 2025 presenteras den årliga branschrapporten Dataspelsbranschen 2025: Spelutvecklarindex, det tjugonde årets sammanställning av data. Trots ett fortsatt svårt ekonomiskt läge står den svenska spelbranschen stark och har genomfört ett nytt rekordår. Men branschen hotas av både ogenomtänkta regleringar och försämrad tillgång till kapital.
Svenska spelföretag ökar omsättningen med 6,4% till 36,8 miljarder kronor under 2024. Det innebär en tillväxt på drygt två miljarder kronor sedan 2023. Totalt inklusive dotterbolag i utlandet omsatte den svenska branschen 73 miljarder kronor. Svenska dataspel står för 3% av den svenska tjänsteexporten.
Spelföretagen betalade in över två miljarder i bolagsskatt på sina vinster och ytterligare 3,7 miljarder i löneskatter under året. De anställda bidrar uppskattningsvis med tre miljarder i inkomstskatt och konsumenterna med 1,6 miljarder i moms. Totalt ger detta över tio miljarder i skatteintäkter från spelbranschen i Sverige.
Det görs bra spel i Sverige som spelare från hela världen älskar. Det märks, särskilt nu när vi kan summera 2024 och kan se att siffrorna faktiskt pekar uppåt trots att det på många håll varit ett av branschens tuffaste år på länge. – Johanna Nylander, Analyschef på Dataspelsbranschen.
Fler bolag och anställda
Under 2024 startades 105 nya spelbolag i Sverige, vilket gjorde att det under året fanns 1 101 spelföretag. Av dessa hade 202 spelstudior fem eller fler anställda.
Sysselsättningen i branschen var i stort sett oförändrad under året. Den globala konjunkturen har lett till svarta rubriker om omstruktureringar, uppsägningar och varsel under 2024. Trots det slutade året med en marginell ökning med 0,5% fler anställda. Antalet kvinnor i branschen är oförändrat och under 2024 beräknas 2 150 tjänster (23,5%) på spelföretag i landet innehas av kvinnor.
Branschen hotas av ogenomtänkta regleringar
Det är inte bara försämrad tillgång till kapital som hotar branschen. Framgångarna baseras på hur världsmarknaden för spel ser ut. Det kommer regelbundet nya företag som via digitala kanaler når nästan hela världens publik. Den situationen hotas nu av flera olika förslag som skulle kunna leda till fragmentering, att olika territorier har olika regler. I Sverige och Europa driver konsumentmyndigheterna nya regler för köp inuti spel som går tvärtemot tidigare regelverk. Det betyder stora svårigheter, över 80% av omsättningen i svenska dataspel kommer från företag som erbjuder köp i spelen. Historiskt har oro och kritik framgångsrikt hanterats av marknadens aktörer.
Förslaget från EU:s konsumentmyndigheter skulle tvinga spelutvecklarna att försämra spelupplevelsen. Det tror vi är dåligt för såväl spelare, bransch och i förekommande fall föräldrar. Myndigheterna borde jobba med branschen, nu blir de ett hot mot spelundret istället. – Per Strömbäck, vd för Dataspelsbranschen.
Vad har mer hänt i branschen?
Förutom siffror och statistik tar rapporten även upp viktiga ämnen, trender och omvärldsbevakning från spelbranschen.
Svenska framgångar under året – om de största spelsläppen, utmärkelser och kulturhändelser.
Hållbarhet – om branschens klimatpåverkan, föräldraverktyg och spelens positiva effekter på människor.
Framtidsdrömmar – om hur några av landets spelutvecklare ser på branschens utveckling om tjugo år.
Omvärld och utmaningar – om vilka utmaningar branschen behöver bemöta för att tillväxten ska kunna fortsätta.
Om ‘Dataspelsbranschen 2025: Spelutvecklarindex’
Dataspelsbranschen 2025: Spelutvecklarindex är en årlig branschrapport som kartlägger, redovisar och analyserar svenska spelutvecklares verksamheter och internationella trender genom att sammanställa bolagens årsredovisningar. Dataspelsbranschen 2025: Spelutvecklarindex sammanställer de svenska bolagens senast redovisade verksamhetsår (2024).
Om Dataspelsbranschen
Dataspelsbranschen är branschorganisationen för dataspelsföretagen i Sverige. Vi representerar branschen som helhet och för dess gemensamma talan gentemot omvärlden.
Ladda ner rapporten här eller klicka på bilden nedan.
Download the report in English here.