Det första ‘King & Swedish Games Industry Scholarship’ har introducerat 25 nykomlingar till branschen


This scholarship has taught and advanced me in ways that no other program has in such short time all while being extremely fun!

Under 2024 samarbetade vi med King för att skapa ett program riktat till kvinnor och icke-binära personer med fokus på att inspirera och skapa förutsättningar för att påbörja en karriär och ta plats i spelbranschen. Deltagarna fick en mentor från King, föreläsningar från olika discipliner i branschen och möjlighet att nätverka på olika konferenser och evenemang.

Tittar man på siffrorna från vår senaste årliga branschrapport är endast 23,7 % av alla anställda i den svenska spelbranschen kvinnor. Andelen ökar lite varje år, men utvecklingen går långsamt. Jämställdhet sker inte av sig själv – därför måste vi fortsätta att uppmuntra intiativ som dessa för att främja och skapa mer mångfald i branschen.

King & Swedish Games Industry Scholarship’ startade i slutet av april 2024 och kickade igång med en introdag där deltagarna fick en introduktion till programmet, träffa sin tilltänkta mentor och de andra deltagarna. För dem som inte hade någon tidigare erfarenhet av spelutveckling erbjöds en introkurs i speldesign med FCV Sverige


This scholarship has been the best part of my year.

Deltagarna delades in i tre grupper där den första gruppen fick åka till Nordic Game Conference i Malmö i maj. Där fick de gå fritt på konferensens föreläsningar och workshops, hälsa på hos King i Malmö och nätverka på event arrangerade av bland annat Sharkmob, Avalanche Studios Group och Women in Games Sweden. Tack Nordic Game för att ni bjöd in oss!

Nästa gäng fick åka till världens största spelmässa Gamescom i Köln, Tyskland i augusti. De fick tillgång till Business Area så att de kunde nätverka med både den internationella och svenska branschen som var på plats. Vi anordnade en frukost med nyckelpersoner från branschen och bjöd med alla till Nordic Party för ännu mer nätverkande. Tack Gamescom för att vi fick komma! 

Sista gruppen fick åka till For Devs (före detta Game Summit Sweden) i Stockholm i oktober. Eftersom konferensen endast pågår en dag utformade vi ett tre dagars-program där vi första dagen besökte vi Kings Stockholmkontor och så hade vi ett runda bord-samtal med Kim Belair från Kanadensiska Sweet Baby Inc. om trakassering och onlinehat och lyssnade på ett efterföljande panelsamtal om spelbranschens framtid på Kanadas ambassad. Andra dagen besökte vi For Devs-konferensen och sista dagen blev det företagsbesök på DICE, Resolution Games, Star Stable och Game Town. Vi hann även med ett besök på Nationalmuseum för att spana in utställningen om Romantiken där ett tv-spel fanns representerat för första gången, nämligen ‘Unravel’ av Coldwood Interactive


An experience and opportunity unlike any other 🩷 thank you

Programmet erbjöd fem föreläsningar med anställda från King där vi fick ta del av deras kunskaper och värdefulla insikter:

  • Therese Sander, Lead Level Designer och Marri Dragicevic, Senior Game Designer pratade om sina roller, vad de gör på King hela dagarna och hur de kom in i branschen från början. 

  • Anna Hernandelius, Product Director och Matteo Biasielli, Senior AI/ML Engineer pratade om utvecklingen av AI, i speltest och annat. 

  • Gonzalo Granizo, Early Careers Recruiter gav sina bästa tips på hur man bygger sitt CV och sin portfolio. 

  • Abigail Rindo, Head of Creative pratade om hur man skapar en pitch och delade med sig av egna erfarenheter.

  • Anna Azarova, Concept Artist och Joel Åkerman, Art Director pratade om vad de gör i sina roller på King och delade med sig om sina vägar in i spelbranschen. 

  • Jingyu Zhang, Senior Globalization Producer och Debra Karneman, Globalization Manager gav deltagarna ett litet quiz om globalisering av spel och gav tips och råd för hur man kan tänka när man anpassar spel till lokala marknader.

This connected me to so many helpful people in the industry

I december avslutades programmet med ett Game Jam på Kings kontor i Stockholm där deltagarna fick tillgänglighetsanpassa ett spel på olika sätt, till exempel genom att ändra kontraster, speldesign och inställningar. Gruppen med mest kreativa idéer vann och kvällen avslutades med en gemensam middag på Game Town. 25 personer avslutade programmet och vi hoppas få se samtliga ute i arbetslivet i framtiden. Vi ser fram emot att fortsätta skapa nya möjligheter för fler att få in sin första fot i spelindustrin.

Deltagare 2024:

Alexandra Gripenhoftner From

Alva Liljekvist

Ana Clara Lima

Ana-Marija Piperkoska

Asmaa Farah

Astrid Vahlström

Atlas Gonzalez

Cay Gustavsson

Elden Bähni

Felicia Bökman

Jiayu Li

Johanna Berglund

Kajol Rafi

Kielo Ester Li Millner

Lemonia Portokalli

Louiza Zakrisson

Mariam Hovhannisyan

Meryl Ann Lasin

Monica Iris Andersson

Nora Ellie Disewji

Pia Schröter

Sara Persson

Valeria Angelino

Viktoriia Shvydak

Yasmin Jama

Vill du eller ditt företag veta mer eller engagera dig inför nästa program? Hör av dig till Anna på anna.ingler@dataspelsbranschen.se

Dataspelsbranschen