Uttalande om köp i spel
Att köpa virtuella valutor i spel är en väletablerad praxis och förstås väl av spelarna. Våra medlemmar respekterar alltid europeiska konsumentlagar i hur de erbjuder dessa köp.
Vår bransch erbjuder ett brett utbud av spel som gör det möjligt för spelarna att få tillgång till ett stort utbud av genrer och innovativa nya upplevelser på olika tjänster. Spelare kan uppleva hela spel utan att spendera några pengar, vilket ger dem möjlighet att prova spel utan några förskottskostnader eller åtaganden.
Video Games Europe och dess medlemmar stöder och främjar rättvisa och transparenta principer för köp av spelinnehåll, inklusive spelvaluta. PEGI:s uppförandekod kräver att utvecklare ser till att den verkliga kostnaden är tydlig och entydig vid inköpstillfället för spelvalutan.
Under 2024 minskade beloppet för hur mycket pengar barn, med föräldrars tillåtelse, spenderade på köp i spelen till 353 kronor.
Bakgrund:
Spel som inkluderar köp i spelet måste visa PEGI:s ikon för köp i spelet vid inköpstillfället för att hjälpa konsumenterna att fatta ett välgrundat beslut.
Spel som erbjuder köpbar spelvaluta måste säkerställa att den verkliga monetära kostnaden för en sådan spelvaluta är tydlig och otvetydig för konsumenterna vid köptillfället.
Spel som inkluderar köpbart innehåll i spelet måste säkerställa att spelare/kontoinnehavare alltid får ett kvitto eller en faktura på sitt konto när de gör köp med riktiga pengar.
Användningen av spelvalutor är inte en kommersiell transaktion eller ett köp, det är att använda spelbart innehåll i spelet. Där det är tillgängligt kan spelare välja att köpa spelvaluta med riktiga pengar i enhetens butik för detta.
Det är etablerat prejudikat enligt EU:s konsumentlagstiftning, främst från riktlinjer som publicerades av UK Office for Fair Trading 2012, att själva spelupplevelsen bör hållas så åtskild som möjligt från kommersiella transaktioner, för att undvika förvirring för spelare.
Föräldraverktyg inkluderar möjligheten att hantera köp, till exempel att blockera och ställa in gränser.
Här kan du lyssna på en intervju med Dataspelsbranschens analyschef Johanna Nylander på ämnet (från ca 01:14):