Dataspelsbranschen på Folk och Kultur 2024

En av våra viktigaste frågor är att dataspel är en självklar del av kulturen och kulturpolitiken. Därför var det givet för oss att vara med på Sveriges ledande konvent och mötesplats för konst och kultur, Folk och Kultur, som hålls årligen i Eskilstuna. 

Vi, tillsammans med våra samarbetspartners Sverok, Dataspelscentrum, Embracer Game Archive och Kulturskolan Stockholm såg till att spel fanns representerat både på utställargolvet och i seminarieprogrammet med rubriker som “Spelens kulturpolitik - Från Europa till Sveg”, “När spel är konst” och “Varför ska du bry dig om spelkulturen?”. 

Var du på plats och besökte vår spelmonter kunde du bland annat testa att spela ett spel, både digitala och analoga, beundra en miniutställning från Embracer Games Archive och så kunde du såklart nominera de mest betydelsefulla spelen genom tiderna som ska ingå i spelkulturkanonen som kommer att avslöjas på Almedalen. 

Självklart bjöds det in till spelmingel i vår monter, med gäster från kulturens alla hörn.  

Kulturutskottets ordförande Amanda lind spanar in Embracer Games Archives utställning under spelminglet

Spelkulturskatter från Embracer Games Archive

Dataspelsbranschens Per Strömbäck blir intervjuad om vårt intiativ till spelkulturkanon.

Vasiliki Tsouplaki som sitter i regeringens kulturutskott hälsade på i spelmontern.

Ann Becker från Video Games Europe och Per Strömbäck från Dataspelsbranschen.

Thomas Riesler och Christian Nilsson Zamel från PRV med Per Strömbäck och Marléne Tamlin från Dataspelsbranschen.

David Boström och Natalia Kovalainen från Embracer Games Archive.

Dataspelscentrum höll ett seminarium om spel som konstform.

Sverok höll seminarier om bland annat spelkultur.

Vår spelmonter lockade besökare i alla åldrar.

Marléne Tamlin, Elin Carlsson och Anna Ingler från Dataspelsbranschen på invigningstalet av kulturminister Parisa Liljestrand.

Dataspelsbranschen