Ny rapport – Vägar in i Spelbranschen - om kompetens, utbildning och konsten att skapa spel
I dag den 24 januari vid slutkonferensen för RISE-projektet Kraftsamling Dataspelsbranschen släpps rapporten Vägar in i Spelbranschen – en ny rapport som kartlägger Sveriges spelutbildningar samt utmaningar kopplade till kompetensförsörjning och arbetskraftsinvandring. Rapporten är dels ämnad att vara en introduktion och guide för potentiella spelutvecklare och dels ämnad att belysa problem kopplade till kompetensförsörjning och arbetskraftsinvandring som branschen måste hantera för att åtnjuta fortsatt stabil tillväxt.
Rapporten initierades tack vare Kraftsamling Dataspelsbranschen, och är resultatet av ett projekt delfinansierat av Tillväxtverket.
Vägar in i spelbranschen går igenom hur svenska utbildningar utbildar spelutveckling, vilka yrkesroller som finns i branschen, samt analyserar läget. I korthet:
Inom tio år kommer Sverige sakna minst 25 000 spelutvecklare för att behålla samma tillväxttakt om ingenting görs nu.
2021 nyanställdes 1348 personer på spelutvecklingsföretag i Sverige, men bara 616 personer slutförde en spelutbildning.
27% av alla som påbörjade en spelutbildning 2022 på högskola, universitet eller yrkeshögskola är kvinnor.
Mellan 30-50% av alla som arbetar i med spel i Sverige har flyttat hit från andra länder.
Hälften av alla som flyttat till Sverige för att arbeta med spel kommer från länder utanför EU.
Rapporten ger följande rekommendationer:
Fler utbildningsplatser, inte minst inom yrkeshögskolan
Kortare ledtider och bättre regler för arbetstillstånd
Mer medel till forskning
Att fler får möjlighet att lära sig spelutveckling, och att fler kvinnor uppmuntras söka eftergymnasiala utbildningar inom spel
Rapporten går att ladda ner i sin helhet här.
The report is available in English here.
Kontakt: Johanna Nylander, analyschef, Dataspelsbranschen: 0709482988, johanna.nylander@dataspelsbranschen.se