Över 2000 nya jobb inom dataspel sedan 2012

 
Battlerite, Stunlock Studios

Battlerite, Stunlock Studios

 

Svenska spelutvecklare har skapat över 2000 nya jobb sedan 2012. Anställningarna ökade med 15 procent under 2016 och med rätt förutsättningar fortsätter trenden inom överskådlig tid

5 september 2017 - I dag presenteras årets upplaga av rapporten Spelutvecklarindex på NASDAQ OMX Nordic i Stockholm, där handelsminister Ann Linde håller inledningsanförandet. Rapporten visar genomgående fortsatt tillväxt för svenska spelutvecklare. 22 procents ökning av nya företag är den högsta tillväxten i nyföretagande hittills i dataspelsbranschen. 2016 arbetade 4267 personer med spel på 287 företag, det är en ökning med 558 anställda (15%) och 51 företag (22%). Totalt har antalet anställda ökat med 2300 personer sedan 2012.

- Det skulle bli ännu fler jobb om det fanns fler spelutvecklare att anställa, säger Per Strömbäck, Dataspelsbranschens talesperson. Sverige har internationellt sett bra utbildningar inom dataspel, men vi skulle behöva satsa ännu mer för att hänga med i den konkurrensen.

Läs hela rapporten HÄR.

Antalet kvinnor bland de anställda ökade med 21% jämfört med året före, totalt var 786 kvinnor anställda i företagen i rapporten. Jämfört med 2012 är ökningen över 150%, vilket är en betydligt snabbare ökningstakt än för männen under samma period.

- Vi har mycket kvar att göra innan branschen är ens någorlunda jämställd, säger Per Strömbäck, talesperson för Dataspelsbranschen. Men det är glädjande att ökningen är så stor, att så många kvinnor ser dataspel som ett bra alternativ på arbetsmarknaden. Detta trots att det generellt sett är svårt att hitta personer med rätt kompetens oavsett kön. Det visar att företagens ansträngningar att locka fler kvinnor ger resultat. Det är nog också en följd av att bilden av dataspel som ett reservat för unga män har förändrats rejält det senaste decenniet.

En majoritet av företagen är lönsamma och branschen redovisar en samlad vinst för åttonde året i rad. Omsättningen har ökat 950 procent sedan 2010 och med sammanlagt 12,4 miljarder kronor närmar sig branschen exporten av järnmalm (13,8 mdr 2016 enligt SCB). Nästan 10 procent av företagen arbetar på något sätt med VR - virtual reality, en teknik med stora förväntningar på sig.

- Nya spelare världen över upptäcker spelglädjen, det är det som driver på tillväxten, säger Per Strömbäck, Dataspelsbranschens talesperson. Det är alltså inte efterfrågan som sätter gränser på utvecklingen, utan bara hur bra spel vi kan göra och hur bra Sverige som land hanterar utmaningar som kompetensförsörjningen. Vi behöver satsa mer på utbildningar, men även förenkla hanteringen av arbetstillstånd och inte minst lösa bostadssituationen i storstäderna.

Om Spelutvecklarindex
Spelutvecklarindex kartlägger, redovisar och analyserar svenska spelutvecklares verksamheter och internationella trender under ett år genom att sammanställa bolagens årsredovisningar. Svensk spelutveckling är en exportnäring och verkar på en i hög grad globaliserad marknad.

Om Dataspelsbranschen
Dataspelsbranschen är spelföretagens representant i det offentliga samtalet och gentemot samhället i övrigt.

Kontakt
Dataspelsbranschen: Per Strömbäck, per.stromback@dataspelsbranschen.se, 0708 436 214
Bird & Bird: Beatrice Waldenström, beatrice.waldenstrom@twobirds.com, 0727 34 97 70
Nasdaq: Erik Granström, erik.granstrom@nasdaq.com, 073 449 78 07
För Handelsminister Ann Linde: Darina Agha: darina.agha@gov.se