EU satsar på dataspel

Ministerrådet har för första gången på ämnet godkänt en rad slutsatser med titeln: "Att förbättra den kreativa och kulturella dimensionen av den europeiska videospelssektorn". Detta erkänner dataspelsindustrin som en prioriterad kreativ industri för EU.

Rådets slutsatser om dataspel godkänns mot bakgrund av Europeiska unionens arbetsplan för kultur 2023–2026, där en av de viktigaste åtgärderna är att stärka den kulturella och kreativa dimensionen av tv- och videospelssektorn i Europa.

Det här uppmärksammandet av branschens potential hjälper bland annat till med att bidra till Europas och Sveriges digitala och kulturella framtid, stärka värdet av immateriella rättigheter i spel och därmed öka konkurrenskraften, undersöka stöd anpassat för spelutveckling och att främja initiativ som attraherar och utbildar kompetens.

Ministerrådet skriver i ett pressmeddelande att “tv- och videospelssektorn är en integrerad del av ekosystemet för kulturella och kreativa industrier. Den samverkar med andra sektorer och har stor potential att förmedla kulturellt innehåll och lyfta fram värdet av rikedomen av europeiskt skapande, arv och historia”. 

Läs hela pressmeddelandet på Ministerrådets hemsida här.

Video Games Europe (VGE), som Dataspelsbranschen är del av ,välkomnar rådets slutsatser. Simon Little som är vd på VGE säger, "vi välkomnar rådets slutsatser som erkänner det betydande ekonomiska, kreativa och kulturella bidrag som vår sektor ger till Europa. Kontinenten har en unik möjlighet att vara en ledande plats för dataspelsutveckling och sysselsätter mer än 110 000 personer idag, och imorgon ännu fler om de rätta incitamenten finns på plats.”

Dataspelsbranschen