Dataspelsbranschens blogg
Johanna Nylander
Angående köp inuti appar

Fler och fler upptäcker spel på mobiler och surfplattor och de senaste åren har antalet spel ökat explosionsartat, och fler människor, unga som gamla, spelar.

Många av de spel som finns till mobila plattformar är så kallade freemium-spel, det vill säga gratis att ladda ner och pröva, men kan innehålla olika former av köp för att låsa upp mer innehåll, slippa annonsering eller få en rikare spelupplevelse. Flera av dessa spel går att spela utan att köpa någonting alls. Dessa spel låter barn och vuxna med skilda ekonomiska förutsättningar ta del av samma innehåll, och öppnar upp spelmediet till fler målgrupper.

I veckan rapporterades det om hur EU-kommissionen arbetar för ett tydligare regelverk kring hur köp i appar skall få ske, och under det senaste året har både Google och Apple förändrat sina handelsplatser för att färre skall riskera att genomföra köp i appar av misstag.

De svenska utvecklarna håller hög standard och säkerhet, och Dataspelsbranschen håller en öppen dialog med Konsumentverket för att medlemsföretagen vill värna om en lustfylld och säker miljö för barn att spela i. Det råder stor enighet om vikten av tydlighet kring köp inuti appar, samt att hanteringen av reklamationsärenden hos kundtjänst skall vara snabb.

Om man är osäker på hur säkerheten är kan man enkelt själv kontrollera inställningarna på sin mobil eller surfplatta, här finns en guide till Android, och här till iOS.

Vi uppmuntrar också föräldrar att alltid ladda ner, installera och öppna alla spel själva eller tillsammans med sitt barn, att spela själva, och spela tillsammans med sina barn, dels för att känna till de spel barnen spelar, men också för att det är roligt att spela själv.

Kommentarer

  Namn:
  Kommentar:
Skicka kommentar 
Dataspelsbranschen är en samarbetsorganisation för Spelplan-ASGD och ANGI. Swedish Games Industry is a joint organisation of ANGI and Spelplan-ASGD.