Dataspelsbranschens blogg
Johanna Nylander
Nya momsregler för digitala spel

Från och med den första januari 2015 gäller nya momsregler vid försäljning av digitala spel till konsumenter inom EU. De nya reglerna innebär att momsen för digitala produkter och tjänster som säljs till konsument skall betalas i det land köparen har sin hemvist och inte i det land där säljaren befinner sig.

Om man i dag säljer digitala spel via marknadsplatser/handelsplattformar som iTunes App Store eller Google Play är det få förändringar mot dagens. Det är i dessa fall marknadsplatsen som har ansvar för att momsen betalas in till rätt land, och spelutvecklarens avtal är med marknadsplatsen - inte mot konsumenten.

Om man säljer spel via egna digitala kanaler, till exempel via en egen sajt, behöver man ta hänsyn till de nya reglerna. Skatteverket har tagit fram en tjänst; MOSS, som underlättar momsredovisningen och gör att man som företagare slipper momsregistrera sig i alla EU-länder. Det är viktigt att man anmäler sig till denna tjänst före årsskiftet. Läs mer om informationen från Skatteverket här.

Här finns en EU-genomgång av de regler man måste följa om använder sig av MOSS.

Skatteverket kommer arbeta för tydligare presumtionskrav, vilket vi från spelbranschens sida ser fram emot, och vi förmedlar information och samordnar arbetet i europa genom branschorganisationen. Om ditt företag är berörda är du välkommen att kontakta oss vidare, och glöm inte bort att anmäla dig till MOSS före den 31/12!

Kommentarer

  Zordix i Umeå  8 september 2016 10:00
Fantastiskt bra (nu sommaren 2016) då vi äntligen släppt vattenskoterspelet Aqua Moto Racing 2 Redux för första gången i Google Play. :-)
  Namn:
  Kommentar:
Skicka kommentar 
Dataspelsbranschen är en samarbetsorganisation för Spelplan-ASGD och ANGI. Swedish Games Industry is a joint organisation of ANGI and Spelplan-ASGD.